Niedziela 04.11.2012

Pająk, który snuje sieć poprzez rzekę

Choć spokrewniony z naszym krzyżakiem madagaskarski pająk ma wielkość tylko do 2 centymetrów, snuje największe na świecie sieci – informuje „New Scientist”.

Pająk Caerostris darwini został odkryty w roku 2010 przez Matjaza Kuntnera ze Słoweńskiej Akademii Nauk i Sztuk w Ljubljanie oraz Ingiego Agnarssona z Uniwersytetu Puerto Rico w San Juan. Naukowcy ci wspólnie z kolegami przeprowadzili badania terenowe nad pająkiem. Samce tego gatunku mają wielkość do 6 mm, zaś samice – do 22 milimetrów.

Tym, co wyróżnia madagaskarskiego pająka spośród wielu innych jest wyjątkowa wytrzymałość snutych przez niego nici oraz rozmiary sieci. Wytrzymałość nici jest dwukrotnie większa niż w przypadku jakiegokolwiek innego pająka i kilkakrotnie przekracza wytrzymałość kevlaru, co pozwala sieciom osiągać powierzchnię 2,8 metra kwadratowego, a podtrzymującym je niciom – rozpiętość nawet 25 metrów.

Aby rozpiąć taka sieć nad rzeką, pająk puszcza koniec snutej przez siebie nici z wiatrem (jak „babie lato”). Gdy nić zaczepi się o zarośla po drugiej stronie rzeki, pająk może wykorzystać nić jako zaczątek sieci, przypominającej w ogólnych zarysach sieć krajowych krzyżaków, tyle ze znacznie większej. Dzięki wielkim i strategicznie umieszczonym sieciom, pająk może chwytać latające nad wodą owady – na przykład ważki, osy i chrząszcze.