Pingwiny są królami „złego smaku”

Środa 25.10.2017
By Ben Tubby (flickr.com) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons By Ben Tubby (flickr.com) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons
Pingwiny nie są w stanie delektować się smakiem świeżo złowionej rybki czy zachwycać się słodyczą soczystych owoców. Badania pokazują, że ptaki te w toku ewolucji straciły 3 z 5 zmysłów smaku i dla nich jedzenie może być tylko słone albo kwaśne. – donosi czasopismo „Current Biology”.

Pingwiny jedzą ryby, więc powinno być oczywiste, że mają receptory wykrywające smak umami (charakterystyczny dla mięs i ryb). Jednak z jakiś powodów nie mają tego receptora.” – powiedział jeden z autorów badania, Jianzhi „George” Zhang z University of Michigan. „To odkrycie jest zaskakujące i nie mamy dobrego wyjaśnienia dla niego, ale istnieje kilka teorii.”

Zhang bliżej przyjrzał się DNA tych ptaków i odkrył, że wszystkie gatunki pingwinów nie mają genów kodujących receptory odpowiedzialne za rozpoznawanie smaków smaku słodkiego, umami i gorzkiego.

Zdaniem badaczy geny odpowiedzialne za receptory smaku mogły zniknąć, nie dlatego, że były nieprzydatne, ale dlatego że pingwiny żyją w ekstremalnie zimnym środowisku. Jaki to ma związek z odczuwaniem smaku potraw?

W przeciwieństwie do receptorów smaku kwaśnego i słonego, receptory odpowiedzialne za smak słodki, umami czy gorzki są wrażliwe na temperaturę i nie działają, kiedy jest bardzo zimno. Zatem jeżeli nawet pingwiny miałyby receptory smaku słodkiego czy gorzkiego, to przez niską temperaturę receptory te i tak by nie działały.