Środa 04.01.2023

Po co psu ogon? Okazuje się, że nie jest tak ważny, jak u innych zwierząt

Według nowego badania ogony najprawdopodobniej służą jako narzędzie komunikacji u psów i nie odgrywają znaczącej roli w ich zwinnych ruchach.

Ogony mają wiele kształtów i rozmiarów. Długi, gruby ogon kangura działa jak trzecia noga. Puszysty tyłek królika służy do komunikowania się z innymi królikami. Ogon hipopotama macha i rozprowadza odchody daleko i szeroko. Wiele mięsożerców używa ogona, aby zwiększyć swoją zwinność podczas polowania. Jednak do tej pory nigdy nie udzielono satysfakcjonującej odpowiedzi na pytanie, czy dotyczy to również psów.
Łącząc dane eksperymentalne, modelowanie matematyczne i symulacje, międzynarodowy zespół naukowców odkrył, że ogon psa odgrywa bardzo niewielką rolę w stabilizacji ciała.

Aby określić rolę, jaką ogony psów odgrywają w stabilizacji, naukowcy zebrali dane ze szczegółowych badań sposobu, w jaki psy poruszają się i skaczą. Wykorzystali te dane do skonstruowania skalowalnych modeli 25 różnych gatunków psów podczas skoków. Następnie wykonali symulowane skoki, zmieniając położenie ogonów psów, aby sprawdzić, czy ustawienie miało znaczący wpływ na sam skok.

Naukowcy odkryli, że symulowane psy były w stanie zręcznie skakać bez względu na to, co robiły ich ogony. Co więcej, im większy pies, tym mniejszy staje się ogon w stosunku do jego ciała.

Naukowcy zauważyli, że wcześniej wysunięto hipotezę, że większe, szybsze psy używają ogonów jako przeciwwagi; to nowe odkrycie nie potwierdza tego pomysłu.

„Oznacza to, że psy wykorzystują ogony do innych celów, takich jak komunikacja i zwalczanie szkodników”, ale nie dla zwinności w manewrach” – piszą naukowcy w swoim artykule.

„Biorąc pod uwagę niewiarygodnie niski ruch kątowy, jaki ogon wywiera na środek masy u wielu gatunków psowatych, uważamy w tym momencie, że ogon psa jest przede wszystkim przystosowany do komunikacji”.

Wskazują na przykład na machanie ogonem jako społeczną wskazówkę dla życzliwości. „Innym wyjaśnieniem może być użycie ogonów do zwalczania szkodników, które odstraszają muchy lub inne zwierzęta” – napisali naukowcy.

Artykuł pojawia się na serwerze preprint bioRxiv.

1. Michelle Starr; “There's One Thing Dogs Don't Use Their Tail For, Scientists Say”; data dostępu: 2023-01-04