Czwartek 19.12.2019

Prehistoryczni ludzie nauczyli się uśmiechać „by uprawiać sex”

Wierzcie lub nie, ale nasi przodkowie byli znacznie mądrzejsi od nas, jeśli chodzi o poszukiwanie płci przeciwnej do prokreacji. Według nowego badania neandertalczycy nauczyli się uśmiechać i robić wyraziste miny, by przyciągnąć do siebie mniej agresywnych partnerów.

fot. shutterstockDorosły samiec Neandertalczyka, fot. shutterstock

Porównując dane genetyczne zebrane z ludzkich komórek macierzystych z pozostałości dwóch neandertalczyków i jednego Denisovana, naukowcy z Uniwersytetu w Mediolanie sugerują, że nasze przyjazne mimiki twarzy były ważnym czynnikiem w ewolucji człowieka prowadzącym do powstania „zespołu Williamsa-Beurena”. Zespół ten objawia się szerokimi ustami i małym nosem i typem  spojrzenia „dzisiaj nie zamierzam cię zabić”.
Badane geny znane nauce jako „BAZ1B”, są, jak twierdzą badacze „głównym regulatorem”, który wpływa na mimikę twarzy.

Badacze z Uniwersytetu w Mediolanie odkryli, że mutacje, które zaobserwowali w genie BAZ1B, który jest powiązany z częściami mózgu kontrolującymi mimikę twarzy, były „nieobecne” w próbkach neandertalskich i Denisovana.

Uważa się, że wybieranie partnerów do kopulacji wśród niektórych neandertalczyków doprowadziły do mutacji genu BAZ1B. To z kolei prawdopodobnie przyczyniło się do ewolucyjnego zwrotu, który sprawił, że Homo sapiens wykształcił swoje wyraziste twarze.

Chociaż badacze od dawna podejrzewają, że ludzie wypracowali „uśmiechy” w celu zwiększenia możliwości kojarzenia, Matteo Zanella, powiedział, że badanie było „pierwszą empiryczną weryfikacją hipotezy samomestestacji”. Jego zespół podejrzewa, że zmiany twarzy u ludzi były „częścią procesu redukcji agresji reaktywnej”, dzięki czemu wzmocniliśmy swój „profil prospołeczny, kooperacyjny”.

Zdaniem naukowców jest to ważny krok w „wyjaśnieniu związku między ewolucją ludzkiego mózgu, a ewolucją gatunku”, który pokazuje, jak istotna jest „wrażliwość emocjonalna i społeczna”.

We współczesnym świecie wszyscy stosujemy te mutacje genetyczne za każdym razem, gdy spotykamy kogoś po raz pierwszy. Uśmiech jest uniwersalnym znakiem życzliwości, a noszenie go sprawia, że jesteś postrzegani, jako bardziej przystępni.

Najnowsze badania pokazały, że ludzki uśmiech sięga daleko, do czasów, w których sympatyczna mimika twarzy pomagała budować zaufanie do świata, zanim zostały użyte słowa.

1. “https://www.ancient-origins.net/news-evolution-human-origins/human-smile-0012975”; data dostępu: 2019-12-19