Przerażające i niesamowite sceny! Żółw olbrzymi atakuje i zjada pisklę rybitwy | ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Ciekawostki i zagadki przyrodnicze Przerażające i niesamowite sceny! Żółw olbrzymi atakuje i zjada pisklę rybitwy

Przerażające i niesamowite sceny! Żółw olbrzymi atakuje i zjada pisklę rybitwy

Uniwersytet Cambridge opublikował nagranie, ukazujące żółwia olbrzymiego na Seszelach atakującego i zjadającego pisklę rybitwy. Jest to pierwszy film dokumentujący polującego żółwia.

Żółw olbrzymi na Seszelach, fot. shutterstock

Naukowcy uwiecznili na wideo moment, w którym żółw olbrzymi z Seszeli – wcześniej uważany za wegetarianina – zaatakował i zjadł pisklę rybitwy. „To zupełnie nieoczekiwane zachowanie i nigdy wcześniej nie było obserwowane u dzikich żółwi” – powiedział Justin Gerlach, dyrektor ds. badań w Peterhouse w Cambridge i powiązany badacz z Muzeum Zoologii Uniwersytetu w Cambridge.

„Żółw olbrzymi ścigał pisklę wzdłuż kłody, by na końcu je zabić i zjeść.” – dodał Gerlach. „To było bardzo powolne spotkanie, z żółwiem poruszającym się w normalnym tempie – cała interakcja trwała siedem minut i była dość przerażająca”.

Anna Zora, kierowniczka na Frégate Island i współautorka badania, nagrała całą sytuację, która miała miejsce w lipcu 2020 roku. „Kiedy zobaczyłam żółwia poruszającego się w dziwny sposób, siedziałam i obserwowałam, a kiedy zdałam sobie sprawę, co robi, zaczęłam filmować” – dodała Zora w oświadczeniu.

Gerlach powiedział na łamach CNN, że sposób w jaki żółw działał i się poruszał, sugerował, że nie jest to jego pierwsza akcja i jest w tym temacie doświadczony. „Jego ruchy są celowe, patrzy na rybitwę i idzie prosto na nią. Wie, co robi i widać, że robił to już wcześniej.”– powiedział.

Uważa się, że żółwie są wegetarianami, ale zaobserwowano, że oportunistycznie osobniki jedzą padlinę, a także kości i muszle ślimaków. „W zasadzie roślinożercy zjadają trochę padliny, jako źródło wolnego białka. Ale jest to pierwszy dowód na to, że celowo zabijają, aby zjeść” – dodał Gerlach.

Nie wiadomo, jak powszechne jest to zachowanie, dlatego naukowcy zamierzają prowadzić dalsze badania.

Prywatna wyspa Fregate jest zarządzana z myślą o ekoturystyce i jest domem dla około 3000 gigantycznych żółwi. Inne żółwie w tym rejonie dokonywały podobnych ataków, ale wcześniej nie zaobserwowano żadnego gatunku żółwia aktywnie polującego na zdobycz na wolności. Żółwie olbrzymie są największymi roślinożercami na Galapagos i Seszelach i zjadają do 11% roślinności, twierdzą naukowcy. Gerlach dodał, że zachowanie żółwia prawdopodobnie nie wpłynie znacząco na populacje rybitw.

Według dr James’a Gibbsa, herpetologa z Uniwersytetu Stanowego w Nowym Jorku i Galapagos Conservancy, który nie był zaangażowany w badania, to, że żółw olbrzymi jest samicą, może być ważną przyczyną tego szokującego zachowania. Systemy wyspowe mają tendencję do niedoboru wapnia, kluczowego minerału do budowy skorupek jaj. Tak więc, podczas gdy film przedstawiający żółwia olbrzymiego atakującego bezbronną rybitwę może być trudny do odbioru dla niektórych ludzi, akt drapieżnictwa może być po prostu jednym ze sposobów, w jaki zwierzęta zapewniają sobie sukces reprodukcyjny.

1. https://edition.cnn.com/2021/08/24/world/giant-tortoise-eats-chick-intl-scli-scn/index.html; 2021-08-25;