Czwartek 24.01.2019

Psy będą jeść owady, by chronić środowisko

Brytyjski start-up produkuje, jak twierdzi, „najbardziej zrównoważoną na świecie karmę dla psów”. Skąd takie przekonanie? W psiej karmie, zamiast wołowiny, której produkcja nie należy do najbardziej ekologicznych, znajdziemy owies, ziemniaki i ... owady.

Fot. Matt Nelson, unsplash.comFot. Matt Nelson, unsplash.com

„Zwierzęta i ludzie jedzą owady od zarania dziejów i wierzymy, że Yora jest przyszłością karmy dla zwierząt” ‒ powiedział założyciel firmy, Tom Neish. „Przetestowaliśmy 29 receptur, aby znaleźć idealne połączenie składników smakowych i jesteśmy bardzo dumni z końcowego efektu.”

Czy psia karma może pomóc w walce ze zmianami klimatu?

Związek pomiędzy jedzeniem mięsa, a emisjami gazów cieplarnianych jest dobrze ugruntowany ‒ a zwierzęta domowe, według szacunków, jedzą 20% produkowanego na świecie mięsa. Prawdą jest również, że owady wytwarzają białko o wiele bardziej wydajniej niż krowy - wykorzystując niewielki procent wody i ziemi. Owady są również bardzo pożywne, zawierają niezbędne białka, tłuszcze, minerały i aminokwasy i są łatwe do strawienia przez zwierzęta.

W karmie Yora znajdziemy larwy muchówki z rodziny lwinkowatych (Hermetia illucens). Owady są są hodowane w Holandii przez firmę Protix, która karmi larwy odpadami roślinnymi. Pędraki są następnie mieszane z owsem, ziemniakamijarmużem, wodorostami i cykorią, aby stworzyć karmę, która smakiem nie odbiega od mięsnej wersji.

Nazwa Yora pochodzi od jednego z ostatnich plemion w Amazonii, którego istnienie jest zagrożone wyginięciem właśnie przez rosnący popyt na pola uprawne,  które są wykorzystywane pod paszę dla zwierząt.

Korzyści środowiskowe związane ze spożywaniem owadów jako źródła białka są dobrze ugruntowane, ale do tej pory zachodni konsumenci obawiali się radykalnej zmiany diety. Wprowadzenie białka owadziego do karmy dla zwierząt domowych może być szybszym sposobem na zwiększenie ich zużycia ‒ przekonują producenci karmy.

Co na to weterynarze?

„Owady mogą być bardzo przydatnym źródłem białka” ‒ powiedziała BBC News Aarti Kathran z Royal Veterinary College. „Potrzebne są dalsze badania, które pokażą, jak wiele ze składników odżywczych jest przyswajanych przez psy, ale dotychczasowe analizy sugerują, że owady mogą stanowić podstawę diety zwierząt.”

1. “https://www.theguardian.com/environment/2019/jan/10/dog-food-made-from-insects-on-sale”; data dostępu: 2019-01-24