Środa 24.02.2010

Ryby - olbrzymy

nurekPorównanie wielkości ryby z rodzaju Leedsichthys i nurka (GNU)

Nowe badania kopalnych szczątków ryb pozwalają odkryć jak wyglądały ekosystemy pradawnych mórz. Według naukowców olbrzymie ryby kostnoszkieletowe pływały w morzach jeszcze 66 milionów lat temu.

Kilkumetrowe rekiny czy płaszczki to z pewnością największe współcześnie żyjące ryby. Wszystkie one to przedstawiciele ryb chrzęstnoszkieletowych. Jednak w dziejach ziemi nie zawsze tak było i tak już 172 miliony lat temu w morzach królowały olbrzymie ryby kostnoszkieletowe. Kopalne szczątki wskazują że 9-10 metrowe ryby z rodzaju Leedsichthys były dość powszechne, nieco rzadsze są szczątki 16 metrowych olbrzymów. Badania zachowanych pierścieni przyrostowych pozwalają stwierdzić, że osiągniecie tak dużych rozmiarów zajmowało rybie ponad 25 lat.

Według naukowców dopiero gdy kostnoszkieletowe olbrzymy wymarły (około 66 mln. lat temu) ich miejsce zaczęły zajmować ryby chrzęstnoszkieletowe, znane dziś z dużych rozmiarów. Tymczasem ryby kostnoszkieletowe stopniowo malały i tak największe współczesne gatunki osiągają około 2 metrów. To niewiele zważywszy, że rekin wielorybi może dorastać do 18 m długości.