Wtorek 19.09.2017

Ryby rozpoznają ludzkie twarze

Umiejętność rozpoznawania ludzkich twarzy mają Strzelczyki wielkie (Toxotes chatareus) Umiejętność rozpoznawania ludzkich twarzy mają Strzelczyki wielkie (Toxotes chatareus)

Takie zachowanie przypisuje się jedynie ssakom naczelnym, które mają duże, rozwinięte mózgi. A jednak, tę skomplikowaną czynność potrafią wykonywać także ryby. O co chodzi? O zdolność do rozpoznawania ludzkich twarzy.

Te zaskakujące zdolności u ryb z rodziny strzelczykowatych odkryli naukowcy z University of Oxford i University of Queensland. Badacze wykazali, że zwierzęta te, mimo braku wyspecjalizowanych ośrodków w mózgu, z 80 proc. skutecznością rozpoznają ludzkie twarze na ekranie komputera.

Badanie polegało na tym, że rybom pokazywano najpierw 2 zdjęcia twarzy i uczono wybierania jednej z nich za pomocą wystrzelenia strumienia wody. Następnie naukowcy prezentowali znaną twarz w towarzystwie innych twarzy. Okazało się, że ryby z 81-procentową dokładnością wybierały twarz, którą wcześniej zapamiętały, nawet wtedy kiedy naukowcy usunęli kolory ze zdjęć.

To pierwszy przypadek, kiedy taką umiejętność zidentyfikowano u ryb. Rozróżnianie ludzkich twarz to bardzo trudne zadanie. To odkrycie jest bardzo ważne, gdyż wcześniej sądzono, że takie skomplikowane czynności mogą wykonywać jedynie naczelne, włączając w to ludzi. Fakt, że strzelczyki wielkie potrafią rozróżniać ludzkie twarze pokazuje, że nie trzeba mieć skomplikowanego mózgu, by tego dokonać – przekonują badacze.

„Odróżnienie ludzkiej twarzy to zaskakująco trudne zadanie, głównie ze względu na fakt, że wszystkie ludzkie twarze mają te same podstawowe cechy. Wszystkie twarze mają dwoje oczu, nos i usta, a zatem, rozróżnić je od siebie, musimy być w stanie zidentyfikować subtelne różnice w ich wyglądzie. Jeśli wziąć pod uwagę podobieństwa w wyglądzie pomiędzy niektórymi członkami rodziny, zadanie to może być bardzo trudne” – powiedziała współautorka badania Cait Newport z Oxford University.

„Myślę, że opinia publiczna będzie zaskoczona tym, jak inteligentne są ryby” – oddała.

Źródło: http://www.ox.ac.uk/news/2016-06-07-fish-can-recognise-human-faces-new-research-shows-1