Poniedziałek 15.02.2021

Sonda Hope przekazała zapierający dech w piersiach pierwszy obraz Marsa

Agencja Kosmiczna Zjednoczonych Emiratów Arabskich opublikowała w niedzielę pierwsze zdjęcie Marsa wykonane przez sondę Hope.

Pierwsze zdjęcie Marsa zrobione przez sondę kosmiczną Hope.  Emirates Mars Mission / Mohamed Bin ZayedPierwsze zdjęcie Marsa zrobione przez sondę kosmiczną Hope. Emirates Mars Mission / Mohamed Bin Zayed

„Transmisja pierwszego obrazu Marsa z sondy Hope jest przełomowym momentem w naszej historii i oznacza, że Zjednoczone Emiraty Arabskie dołączają do zaawansowanych narodów zaangażowanych w eksplorację kosmosu” – napisał na Twitterze szejk Mohamed bin Zayed Al Nahyan.
„Mamy nadzieję, że ta misja doprowadzi do nowych odkryć dotyczących Marsa, które przyniosą korzyści ludzkości”.

We wtorek misja ZEA jako pierwsza z kraju arabskiego dotarła na czerwoną planetę. Sonda Hope potrzebowała około siedmiu miesięcy, aby dotrzeć do Marsa. Agencja ZEA zaplanowała, że będzie orbitować wokół Czerwonej Planety przez cały rok marsjański, około dwóch ziemskich lat, badając atmosferę planety. Według agencji, pierwsze zdjęcie przesłane z sondy ZEA zostało zrobione z 25 000 km nad powierzchnią planety.

Sonda Hope ‒ wyposażona w trzy instrumenty naukowe ‒ stworzy pierwszy kompletny portret marsjańskiej atmosfery. Instrumenty będą zbierać dane dotyczące atmosferycznych, a także mierzyć zmiany sezonowe i dzienne, co pomoże naukowcom zrozumieć, jaka jest dynamika klimatu i pogoda w różnych warstwach atmosfery Marsa. Eksperci mają również nadzieję, że dowiedzą się więcej o tym, jak energia i cząsteczek ‒ takich jak tlen i wodór ‒  przemieszczają się przez atmosferę Marsa.

Sonda UAE Hope Probe była jednym z trzech statków kosmicznych, które miały dotrzeć do Czerwonej Planety w tym miesiącu. Chiński statek Tianwen-1, który 5 lutego udostępnił swoje pierwsze zdjęcie Marsa, przybył dzień po sondzie ZEA. Łazik Perseverance NASA ma wylądować na planecie w przyszły czwartek.