Poniedziałek 12.10.2020

Spójrz w niebo! Czerwona planeta jest najbliżej Ziemi!

Dlaczego warto spojrzeć w górę w kierunku Marsa? Czerwona Planeta jest obecnie największa i najjaśniejsza ponieważ znajduje się w jednej linii z Ziemią po tej samej stronie Słońca.

fot. shutterstockMars. Źródło: shutterstock

Ziemia i Mars krążą wokół Słońca po orbitach eliptycznych, krążąc w tym samym kierunku, ale z różnymi prędkościami i w różnych odległościach. Co 780 dni lub mniej więcej co dwa lata Mars i Ziemia ustawiają się w jednej linii i znajdują się najbliżej siebie. Według National Aeronautics and Space Administration (NASA), jest to czas, w którym orbita Marsa znajduje się „w odległości około 62,07 miliona kilometrów od naszej planety”. A 13 października br. przypada ten dzień, kiedy Mars znajdzie się w opozycji, co stwarza idealną okazję do obserwacji Planety. Co to konkretnie oznacza?
Wszystkie trzy ciała Słońce – Ziemia – Mars, będą ustawione w linii prostej. Kiedy obiekt niebieski znajduje się w opozycji, wschodzi o zachodzie Słońca, jest widoczny przez całą noc i zachodzi o wschodzie Słońca. Ponadto, ponieważ światło słoneczne pada na Czerwoną Planetę od tyłu, wydaje się jaśniejsza.

„Nie musisz czekać do połowy nocy; nawet teraz, o dziewiątej lub dziesiątej wieczorem, z łatwością zobaczysz to na południowym wschodzie” ‒ mówi astrofotograf, Damian Peach. „Nie możesz tego przegapić, to najjaśniejszy obiekt przypominający gwiazdę w tej części nieba” ‒ powiedział BBC News.

Podczas ostatniej opozycji, w 2018 roku, Ziemia i Mars znajdowały się zaledwie 58 milionów kilometrów od siebie. W tym roku najmniejsza odległość Marsa od Ziemi wyniosła, 62 milionów km ale tym, co czyni tę okazję nieco bardziej wyjątkową dla astrofotografów na półkuli północnej, jest wzniesienie Czerwonej Planety na niebie. Jest wyżej, a to oznacza, że teleskopy nie muszą patrzeć przez tak dużą część burzliwej atmosfery Ziemi, co zniekształca obrazy.

Następnym razem Mars będzie tak blisko Ziemi w 2035 roku.

1. “https://www.bbc.com/news/science-environment-54483853”; data dostępu: 2020-10-12