Środa 27.05.2020

„Sprytna sztuczka” trzmieli powoduje, że rośliny wcześniej zakwitają

Trzmiele w dużej mierze polegają na zasobach pyłku, niezbędnych do odżywiania się podczas budowy letnich kolonii. Dlatego coroczne różnice w dostępności tych zasobów są z reguły tolerowane przez owady. Ale zespół naukowców z ETH Zürich i Universite Paris-Saclay dokonał obserwacji sugerujących, że trzmiele mają strategie radzenia sobie z nieregularnym sezonowym kwitnieniem. W obliczu niedoboru pyłku , trzmiele aktywnie uszkadzały liście roślin. Po co? To zachowanie spowodowało wcześniejsze kwitnienie roślin, nawet o 30 dni.

Trzmiele stojące w obliczu niedoboru pyłków wykorzystują swoje żuchwy do wycinania charakterystycznych otworów w liściach.

„Poprzednie prace wykazały, że różne rodzaje stresu mogą powodować kwitnienie roślin, ale rola szkód spowodowanych przez pszczoły w przyspieszeniu produkcji kwiatów była dotąd nieznana” ‒ powiedział współautor, profesor Mark Mescher, badacz z Wydziału Nauk o Środowisku w ETH Zürich.
Wstępne obserwacje czterech gatunków roślin ujawniły, że trzmiele wykorzystują swoje żuchwy do wycinania dziur w liściach roślin.

Jednak profesor Mescher i jego koledzy nie znaleźli wyraźnych dowodów na to, że trzmiele wykorzystują ten roślinny materiał do budowy uli.

Następnie naukowcy przeprowadzili kilka eksperymentów laboratoryjnych i badań na wolnym powietrzu z wykorzystaniem dostępnych w handlu koloniami trzmieli i różnych gatunków roślin.

Udało im się wykazać, że skłonność trzmieli do uszkadzania liści ma silną korelację z ilością pyłku, jaki mogą dzięki temu uzyskać.

Odkryli również, że podgryzanie liści ma ogromny wpływ na czas kwitnienia u dwóch różnych gatunków roślin: uszkodzone przez trzmiele pomidory kwitły do 30 dni wcześniej niż te, które nie były celem owadów, podczas gdy rośliny gorczycy kwitły około 14 dni wcześniej po uszkodzeniu przez pszczoły.

Autorzy próbowali również ręcznie odtworzyć wzory uszkodzeń spowodowane przez trzmiele, aby sprawdzić, czy w ten sposób mogą wpłynąć na czas kwitnienia. Chociaż ta manipulacja przyspieszyła nieco kwitnienie, to efekt nie był tak silny, jak ten spowodowany przez same owady.

To sugeruje, że ​​może być w to zaangażowany jakiś związek chemiczny. „Albo to, że nasze ręczne naśladowanie uszkodzeń nie było wystarczająco dokładne” - mówi profesor Mescher.

Odkrycia zostały opublikowane w czasopiśmie Science.

1. Foteini G. Pashalidou, Harriet Lambert, Thomas Peybernes, Mark C. Mescher, Consuelo M. De Moraes.; “ Bumble bees damage plant leaves and accelerate flower production when pollen is scarce. ”; Science, 2020; 368 (6493): 881 DOI: 10.1126/science.aay0496;