Sobota 18.07.2020

Storczyk oszukuje szerszenie

Storczyki znane są z bardzo wyrafinowanych sposobów przywabiania owadów, w celu ich zapylenia. Jednak to co wyczynia pewien chiński gatunek wprawia w zdumienie nawet botaników.

Storczyk, fot. shutterstockStorczyk, fot. shutterstock

Od dawna wiadomo, że wiele gatunków storczyków stosuje różnego rodzaju oszustwa, by przywabić zapylające je owady, najczęściej nie oferując nic w zamian. Częstym trikiem jest na przykład przywabianie owadów obietnicą seksu. Otóż elementy kwiatów niektórych gatunków potrafią naśladować kolorem, kształtem, zapachem i wielkością samice pewnych gatunków owadów. Rozochocone samce, próbując kopulować z taką „kwiatową” samicą, zostają obsypane pyłkiem, który przeniesiony na inne kwiaty, umożliwia rozmnażanie się tym pięknym roślinom. To jednak nic w porównaniu ze strategią stosowana przez pewnego storczyka rosnącego na chińskiej wyspie Hajnan.
Chińscy biolodzy, wraz z niemieckimi kolegami, postanowili sprawdzić co łączy storczyka Dendrobium sinense z szerszeniem Vespa bicolor. Do tej pory nie było wiadomo dlaczego szerszenie bardzo chętnie odwiedzają jego kwiaty. Okazało się, że roślina wydziela feromon, który normalnie jest produkowany przez zaatakowane pszczoły. Ponieważ szerszeń jest drapieżnikiem, taki zapach kojarzący się z łatwą zdobyczą jest bardzo atrakcyjny. To jedyny znany obecnie przypadek storczyka, który naśladuje woń jednego owada, by przywabić innego. Jak powiedział jeden z badaczy Manfred Ayasse – „produkcja tak złożonego związku, jakim jest ten feromon, jest rzadka nawet w świecie owadów”.