Czwartek 18.02.2021

Super-roślina, która pochłania zanieczyszczenia powietrza na poboczach dróg

Krzaczasta irga o włochatych liściach jest „super rośliną”, która może pomóc w wchłanianiu zanieczyszczeń na ruchliwych drogach.

Cotoneaster franchetii, fot. shutterstockCotoneaster franchetii, fot. shutterstock

Naukowcy z Królewskiego Towarzystwa Ogrodniczego (RHS) przyjrzeli się skuteczności żywopłotów w wchłanianiu zanieczyszczeń powietrza, porównując różne rodzaje krzewów, w tym irgę, głóg i cedr czerwony.
Na drogach o dużym natężeniu ruchu gęstsza, owłosiona irga (Cotoneaster franchetii) była co najmniej o 20% skuteczniejsza w wchłanianiu zanieczyszczeń w porównaniu z innymi krzewami ‒ twierdzą naukowcy. Główny badacz, dr Tijana Blanusa, powiedział: „Na głównych drogach miejskich o dużym natężeniu ruchu odkryliśmy, że gatunki o bardziej złożonych, gęstszych koronach i szorstkich i włochatych liściach, takie jak irga, były najbardziej skuteczne. Wiemy, że w ciągu zaledwie siedmiu dni 1-metrowy, dobrze zarządzany, gęsty żywopłot usunie taką samą ilość zanieczyszczeń, jaką emituje samochód na 500-kilometrowej trasie”.

Naukowcy przekonują, że irga byłaby idealna do sadzenia wzdłuż ruchliwych dróg w miejscach o dużym zanieczyszczeniu, podczas gdy na innych obszarach, gdzie kluczową rolę odgrywa natura, zalecana byłaby mieszanka gatunków.

Prof. Alistair Griffiths, dyrektor ds. Nauki i kolekcji RHS, powiedział: „Nieustannie poszukujemy nowych„ super roślin ”o wyjątkowych właściwościach, które w połączeniu z inną roślinnością zapewniają większe korzyści, zapewniając jednocześnie bardzo potrzebne siedliska dla dzikich zwierząt. „Odkryliśmy na przykład, że bluszcz doskonale chłodzi budynki, a głóg i ligustr pomagają złagodzić intensywne letnie deszcze i ograniczyć lokalne powodzie. Jeśli posadzimy je przy ogrodach i na terenach zielonych, gdzie te kwestie środowiskowe są najbardziej rozpowszechnione, moglibyśmy znacznie zmienić walkę ze zmianami klimatu ”.

1. “https://www.theguardian.com/environment/2021/feb/18/experts-identify-super-plant-that-absorbs-roadside-air-pollution”; data dostępu: 2021-02-18