Czwartek 30.04.2020

„Szalona bestia” żyła wśród ostatnich dinozaurów

Ssak wielkości kota zwany „szaloną bestią” żył na Madagaskarze wśród ostatnich dinozaurów chodzących po Ziemi. Skamielina, której wiek datowany jest 72,1–66 milionów lat została opisana w czasopiśmie Nature.

Rekonstrukcja Adalatherium hui. Źródło: Denver Museum of Nature & ScienceRekonstrukcja Adalatherium hui. Źródło: Denver Museum of Nature & Science
Odkrycie przez międzynarodowy zespół naukowców, kierowany przez Davida Krause'a z Denver Museum of Nature & Science, dziwnego ssaka wielkości oposa, który żył wśród dinozaurów, masywnych krokodyli i węży na wyspie Madagaskar, zaskoczyło naukowców.

Ich znalezisko podważa wcześniejsze założenia, że ssaki były na ogół bardzo małe ‒ wielkości myszy. Naukowcy twierdzą, że to zwierzę ważyło około 3 kg, a nie osiągnęło jeszcze dorosłego wieku.
Naukowcy sądzą, że istota podobna do borsuka, znana jako Adalatherium hui, lubiła grzebać w ziemi. Ssak miał duży zbiór nerwów w pysku, co czyni ten obszar niezwykle wrażliwym - cecha często spotykana u zwierząt ryjących. Nazwa „Adalatherium” została przetłumaczona z języka malgaskiego i greckiego i oznacza „szaloną bestię”.

Zanim ssaki przejęły Ziemię, prawdopodobnie musiały uciekać i ukrywać się przed znacznie większymi dinozaurami, które rządziły naszą planetą - nie wspominając już o innych drapieżnikach.

Okaz kopalny został znaleziony w 1999 r. w północno-zachodniej części Madagaskaru w dorzeczu Mahajanga.

Jest to najbardziej kompletny i najlepiej zachowany ssak znaleziony w Gondwanie ‒ starożytnym południowym superkontynencie.

A. hui stanowi eksperyment ze względu na niezwykłe, odosobnione okoliczności jego ewolucji. Starożytny superkontynent Gondwany zaczął rozpadać się na kawałki około 180 milionów lat temu, co ostatecznie doprowadziło do powstania Australii, Afryki, Antarktydy, Madagaskaru, Ameryki Południowej i Indii.

Wśród tej epickiej fragmentacji część Madagaskaru przylgnęła do subkontynentu indyjskiego jeszcze przez około 90 milionów lat, aż w końcu rozpadła się około 88 milionów lat temu, odtąd funkcjonując jako wyspa.

Biorąc pod uwagę fakt, że ten nowo odkryty osobnik żył na Ziemi około 20 milionów lat później, oznacza to, że jego rodzaj ewoluował w izolacji na wyspie przez dziesiątki milionów lat - okoliczności, o których wiadomo, że czasami promują osobliwości ewolucyjne, w porównaniu ze zwierzętami, które mieszkają na kontynencie.

Środowiska wyspowe promują trajektorie ewolucyjne wśród ssaków i innych kręgowców, które kontrastują z tymi na kontynentach i które powodują wyraźne różnice anatomiczne, fizjologiczne i behawioralne” - piszą autorzy badania.

Dokładnie to, jakie czynniki wywołały ewolucję szalonej bestii, nie jest w pełni jasne, ale 20-letnia analiza szczątków (skamielina została odkryta po raz pierwszy w 1999 r.). Wskazuje, że jest to rzeczywiście dziwne stworzenie.
Szkielet Adalatherium hui. Źródło: Denver Museum of Nature & Science