Poniedziałek 22.06.2020

Tajemnicza skamielina z Antarktydy to ogromne prehistoryczne jajo

Naukowcy uważają, że odszyfrowali tajemnice skamieliny znalezionej na Antarktydzie. Wierzą, że 68-milionowe jajko, wielkości piłki nożnej, może należeć do gada morskiego, który żył w okresie dinozaurów.

Widok z boku skamieliny gigantycznego jajka. Źródło: Legendre i in. 2020,Widok z boku skamieliny gigantycznego jajka. Źródło: Legendre i in. 2020,

Odkrycie to kończy prawie dekadę spekulacji na temat skamielin i może zmienić myślenie o życiu stworzeń morskich w tamtych czasach – powiedział Lucas Legendre, główny autor artykułu opublikowanego w środę w czasopiśmie Nature.

Jajo jest zdecydowanie największym odkrytym jajkiem o miękkiej skorupce. Nie wiedzieliśmy, że te jaja mogą osiągnąć tak ogromny rozmiar, a ponieważ przypuszczamy, że zostało złożone przez gigantycznego gada morskiego, może to być także wyjątkowy wgląd w strategię reprodukcyjną tych zwierząt – dodał Legendre.
Skamielina, mierząca 28 cm na 18 cm, została odkryta w 2011 r. przez grupę chilijskich naukowców pracujących na Antarktydzie. Przez lata badacze nie mogli zidentyfikować skamieliny, która przypominała pozbawioną powietrza piłkę nożną, co doprowadziło do uzyskania przydomku „The Thing”. Dopiero w 2018 roku paleontolog zasugerował, że może to być jajko.

Nie była to najbardziej oczywista hipoteza, biorąc pod uwagę rozmiar i wygląd skamieliny, i nie było w niej szkieletu, który by to potwierdził. Analiza fragmentów jajka ujawniła warstwową strukturę podobną do miękkiej membrany i znacznie cieńszą twardą zewnętrzną warstwę, co sugeruje, że miała miękką skorupę.

Potwierdziły to również analizy chemiczne, które wykazały, że skorupka jaja różni się od otaczającego ją osadu i pierwotnie była żywą tkanką.

Pozostaje jeszcze wiele tajemnic do rozwiązania, w tym ta, jakie zwierzę złożyło tak ogromne jajo. Zespół wierzy, że to jajko nie pochodziło od dinozaura – dinozaury żyjące w tym czasie na Antarktydzie były w większości zbyt małe, aby wyprodukować tak ogromne jajo, a te wystarczająco duże, składały jaja kuliste, a nie owalne.

Uważa się, że jajo zostało złożone przez gigantycznego gada morskiego, być może Mosasaura. „Najbardziej przypomina jaja jaszczurek i węży, ale pochodzi od naprawdę gigantycznego krewnego tych zwierząt” - powiedział Lucas Legendre, badacz z University of Texas w Austin.

Porównując rozmiary setek żyjących dziś gadów i ich jaj, naukowcy twierdzą, że zwierzę, które złożyło jajo, miałoby co najmniej siedem metrów długości. Nadal nie jest jasne, czy jajo zostało złożone na lądzie, czy w morzu.

1. Mark A. Norell, Jasmina Wiemann, Matteo Fabbri, Congyu Yu, Claudia A. Marsicano, Anita Moore-Nall, David J. Varricchio, Diego Pol, Darla K. Zelenitsky; “The first dinosaur egg was soft”; Nature, 2020; DOI: 10.1038/s41586-020-2412-8;