Piątek 16.10.2020

Ten naczelny jest na skraju wyginięcia. Mosty linowe mogą go uratować

W przypadku zwierząt, które większość życia spędzają wysoko na drzewach, wyrwy w lesie równie dobrze mogą oznaczać Wielki Kanion. Te przepaście są szczególnie trudne dla gibonów; chociaż większe samce mogą przeskakiwać przez niektóre szczeliny w baldachimie, samice i młode osobniki mogą zostać odcięte od pożywienia, towarzyszy, a nawet potencjalnych partnerów. Nowe badanie sugeruje, że mosty linowe między drzewami mogą dosłownie pomóc wypełnić lukę.

Hainan gibon (Nomascus hainanus),źródło: Kadoorie Farm and Botanic Garden.Hainan gibon (Nomascus hainanus),źródło: Kadoorie Farm and Botanic Garden.

Gibony są zagrożone wyginięciem w całej Azji Południowo-Wschodniej, głównie z powodu utraty siedlisk. Mając zaledwie 30 osobników, Hainan gibon (Nomascus hainanus) jest uważany za najrzadszego naczelnego na Ziemi. Wszystkie te zwierzęta żyją w Narodowym Rezerwacie Przyrody Bawangling w Hainan, prowincji wyspiarskiej w południowych Chinach. W lipcu 2014 r. tajfun spowodował osunięcia się ziemi w całym rezerwacie, tworząc luki w koronach lasu, które były trudne do pokonania przez naczelne.
Aby pomóc w ponownym połączeniu siedlisk, profesjonalni alpiniści zainstalowali sztuczny „most” biegnący przez wąwóz o szerokości 15 metrów, wykonany z dwóch lin przystosowanych do wspinaczki. Po około 6 miesiącach gibony zaczęły używać mostu, aby przemierzać wąwóz ‒ donoszą naukowcy w Scientific Reports. Zespół udokumentował 52 przejścia w grupie ośmiu gibonów. Zwierzęta używały lin jako poręczy, inne huśtały się na ramionach, a najodważniejsze osobniki szły po linie.

Naukowcy zajmujący się ochroną przyrody twierdzą, że 18-metrowa struktura może być niezbędną liną życia dla zagrożonych gatunków, zanim lasy zostaną przywrócone do dawnej świetności.

Na całym świecie mamy prawie 20 gatunków gibonów, od północno-wschodnich Indii po Borneo. Większości z nich grozi wyginięcie poprzez niszczenie lasów, polowania i nielegalny handel.

W Chinach niedawno zniknęły dwa gatunki gibonów, a wszystkie zachowane gatunki chińskie, w tym Hainan gibon (Nomascus hainanus), zostały sklasyfikowane przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody jako krytycznie zagrożone.

1. “https://www.sciencemag.org/news/2020/10/primate-brink-extinction-humanmade-bridges-could-save-it”; data dostępu: 2020-10-16