Wtorek 16.11.2021

Ten ogromny, jadowity pająk jest w stanie przegryźć paznokieć

Australian Reptile Park poinformował, że otrzymał nietypową darowiznę w postaci gigantycznego pająka lejkowatego. Pajęczak mierzy 8 cm, a jego „kły”, czyli pazury jadowe, mają aż 2 cm długości i są na tyle duże, że mogą przegryźć ludzki paznokieć.

Pająk lejkowy, fot. shutterstockPająk lejkowy, fot. shutterstock

Ptasznik australijski został dostarczony do Australijskiego Parku Gadów (Australian Reptile Park) w plastikowym pojemniku bez żadnych etykiet wskazujących, skąd pochodzi. Pracownicy Parku mają nadzieję znaleźć większą liczbę dużych pająków, co pozwoli im uzyskać jad na potrzeby programu antytoksynowego.
„Jest niezwykle duży i jeśli uda nam się przekonać opinię publiczną do przekazania większej liczby pająków, zaowocuje to uratowaniem większej liczby istnień dzięki ogromnej ilości jadu, który uda nam się uzyskać” – powiedział Michael Tate, dyrektor ds. edukacji w parku.

Australijski Park Gadów (Australian Reptile Park) jest jedynym zoo w Australii, w którym doi się pająki z ich jadu, aby wytworzyć serum. Michael Tate powiedział: „Wprowadzenie megapająka do programu jadowego jest niesamowite. Przez ponad 30 lat mojej pracy nigdy nie widziałem tak dużego ptasznika australijskiego!

Średnia długość ciała pająka wynosi od 1 do 5 centymetrów. Ale wbrew pozorom nie jest to największy rodzaj pająka w Australii. Ten zaszczyt należy do tarantuli, znanej również jako gwiżdżący pająk, ze względu na hałas, który emituje, gdy jest sprowokowana. Ciało północnego gatunku Selenocosmia crassipes może dorastać do 6 centymetrów długości, przy rozpiętości nóg dochodzącej do 16 centymetrów.

Pająk lejkowaty lub Atrax robustus może i jest mniejszy, ale według strony internetowej Australian Reptile Park jest „najbardziej znanym członkiem” krajowej fauny pająków. Chociaż nie wszystkie z około 40 odmian tego gatunku są niebezpieczne, „kilka słynie z wysoce toksycznego i szybko działającego jadu”, przy czym samiec pająka lejkowatego z Sydney jest powiązany ze wszystkimi 13 zarejestrowanymi zgonami ludzi.

„Ten niezwykły pająk stał się częścią folkloru Sydney i chociaż nie odnotowano żadnych zgonów od czasu wprowadzenia antytoksyny w 1981 roku, pozostaje ikoną strachu i fascynacji mieszkańców Sydney”.

1. Rhea Mogul, CNN; “'Megaspider' is biggest of its kind we've ever seen, Australian reptile park says”; cnn.com; 2021-11-16