Poniedziałek 04.03.2019

To balony stanowią śmiertelne zagrożenie dla morskich ptaków

Plastik, który trafia co roku do oceanów, zabija ponad milion morskich ptaków i sto tysięcy morskich ssaków. Badacze odkryli, że najbardziej śmiercionośnym rodzajem plastiku są szczątki balonów, które odpowiadają za 40 proc. zgonów wśród morskich ptaków.

Sekcja zwłok albatrosa szarogłowego wykazała, że w jego żołądku znajdują się szczątki balonów. Fot. Lauren RomanSekcja zwłok albatrosa szarogłowego wykazała, że w jego żołądku znajdują się szczątki balonów. Fot. Lauren Roman

Zapomnij o słomkach! To balony stanowią największe zagrożenie dla morskich zwierząt! Do takich wniosków doszli australijscy naukowcy.

Opublikowane w czasopiśmie „Scientific Reports”, badanie wykazało, że chociaż twardy plastik stanowi ogromną większość połkniętych przez ptaki zanieczyszczeń, to najbardziej niebezpieczną frakcję stanowią miękkie tworzywa sztuczne, takie jak balony.

„Zatrucie zwierząt przez morskie śmieci jest obecnie powszechnie uznanym zagrożeniem. Jednak związek pomiędzy ilością lub rodzajem odpadów, które ptaki morskie spożywają, a śmiertelnością pozostaje słabo poznany” – mówi autorka badania Lauren Roman.

Podczas gdy miękkie tworzywa sztuczne stanowiły tylko 5 procent tworzyw spożywanych przez albatrosy i inne ptaki, badania wykazały, że odpowiadają za 40 procent zgonów.

„Wśród badanych ptaków główną przyczyną śmierci była blokada przewodu pokarmowego, a następnie infekcje lub inne powikłania spowodowane przez przeszkody żołądkowo-jelitowe” – wyjaśnia Lauren Roman.

„Podobne badania dotyczące spożycia plastiku przez żółwie morskie wykazały, że podczas gdy twarde fragmenty z tworzywa sztucznego mogą przechodzić szybko przez jelito, miękkie tworzywa sztuczne gromadzą się w przewodzie pokarmowym i powodują śmiertelne zatory”

Chociaż badania wykazały, że miękkie przedmioty, takie jak balony, są bardziej niebezpieczne, wszystkie tworzywa sztuczne stanowią śmiertelne zagrożenie dla ptaków morskich – zwracają uwagę naukowcy.

„Jeśli ptaki morskie zjadają plastik, zwiększa się ryzyko śmiertelności, bo nawet pojedynczy kawałek może okazać się zabójczy” – zwraca uwagę Roman.

Badanie zostało przeprowadzone przez australijski Instytut Badań Morskich i Antarktycznych (IMAS), przy udziale CSIRO oraz Centrum Badań nad Współpracą w Dziedzinie Klimatu i Ekosystemów (ACE CRC).

1. “https://www.nature.com/articles/s41598-018-36585-9”; data dostępu: 2019-03-04