Wtorek 27.10.2020

To odkrycie ułatwi kolonizację Księżyca

Naukowcy potwierdzają, że na Księżycu istnieje woda! „Jednoznaczne wykrycie wody molekularnej” zwiększy nadzieje NASA na utworzenie bazy księżycowej.

W przeciwieństwie do poprzednich detekcji wody w stale zacienionych częściach księżycowych kraterów, naukowcy wykryli teraz cząsteczkę w oświetlonych słońcem obszarach powierzchni Księżyca.

Przemawiając podczas wirtualnej telekonferencji, współautorka odkrycia Casey Honniball, doktorantka w Centrum Lotów Kosmicznych NASA Goddard w Maryland, powiedziała: „Ilość wody odpowiada w przybliżeniu 12-uncjowej butelce wody w metrze sześciennym księżycowej gleby”.
Jej kolega z NASA, Jacob Bleacher, z dyrekcji agencji ds. Eksploracji ludzi, powiedział, że naukowcy nadal muszą zrozumieć naturę złóż wodnych. Pomogłoby im to określić, jak bardzo będą dostępne dla przyszłych odkrywców Księżyca.

I chociaż wcześniej były ślady wody na powierzchni Księżyca, nowe odkrycia sugerują, że jest jej więcej niż sugerują wcześniejsze analizy.

„Daje nam to więcej opcji dla potencjalnych źródeł wody na Księżycu” ‒ powiedziała BBC News Hannah Sargeant, planetolog z Open University w Milton Keynes.

Nasa szczegółowo odwzorowała powierzchnię Księżyca, ale dostępność wody pokieruje wyborem lokalizacji dla bazy Księżyca.

„Miejsce umieszczenia bazy księżycowej w dużej mierze zależy od tego, gdzie jest woda”.

Amerykańska agencja kosmiczna zapowiedziała, że wyśle pierwszą kobietę i następnego mężczyznę na powierzchnię Księżyca w 2024 r., Aby przygotować się na „kolejny gigantyczny skok” ‒ ludzką eksplorację Marsa już w latach trzydziestych XX wieku. Dr Sargeant wyjaśnił, że oznacza to opracowanie „bardziej zrównoważonego sposobu eksploracji kosmosu”.

„Częścią tego jest wykorzystywanie tych lokalnych zasobów, zwłaszcza wody” ‒ powiedziała BBC News.

Jak naukowcy znaleźli księżycową wodę? Pierwsze z tych nowych odkryć zostało dokonane za pomocą teleskopu na podczerwień znanego jako Sofia. Obserwatorium, na pokładzie zmodyfikowanego Boeinga 747, lata nad znaczną częścią ziemskiej atmosfery, dając w dużej mierze niezakłócony widok na Układ Słoneczny. Korzystając z teleskopu na podczerwień, naukowcy uchwycili „charakterystyczny” kolor cząsteczek wody. Naukowcy uważają, że jest on przechowywany w bąbelkach szkła księżycowego lub między ziarnami na powierzchni, które chronią go przed trudnym środowiskiem. W innym badaniu naukowcy poszukiwali trwale zacienionych obszarów, znanych jako zimne pułapki, które mogłyby być potencjalnym źródłem wody. Znaleźli te zimne pułapki na obu biegunach i doszli do wniosku, że „około 40 000 kilometrów kwadratowych powierzchni Księżyca ma zdolność zatrzymywania wody”. Co oznacza to odkrycie? Dr Sargeant powiedział, że może to „poszerzyć listę miejsc, w których moglibyśmy zbudować bazę”.

W ciągu najbliższych kilku lat w rejonach polarnych Księżyca pojawi się sporo jednorazowych misji. Ale w dłuższej perspektywie istnieją plany kolonizacji powierzchni Księżyca.

Eksperci twierdzą, że lód wodny może stanowić podstawę przyszłej gospodarki księżycowej, gdy tylko wymyślimy, jak go wydobyć. O wiele taniej byłoby wyprodukować paliwo rakietowe na Księżycu niż wysłać je z Ziemi. Kiedy więc przyszli badacze Księżyca chcą wrócić na Ziemię lub udać się w inne miejsca, mogą zamienić wodę w wodór i tlen powszechnie używane do napędzania pojazdów kosmicznych. Tankowanie na Księżycu mogłoby zatem obniżyć koszty podróży kosmicznych i uczynić bazę księżycową bardziej przystępną cenowo.

1. “https://www.bbc.com/news/science-environment-54666328”; data dostępu: 2020-10-27