Poniedziałek 02.03.2020

To pierwszy kraj na świecie z bezpłatnym transportem publicznym

Z liczbą mieszkańców wynoszącą 602 000, Luksemburg jest jednym z najmniejszych krajów Europy - ale cierpi z powodu dużych korków. Wkrótce może się to zmienić. Od 1 marca 2020 r. wszystkie środki transportu publicznego - pociągi, tramwaje i autobusy ‒ będą bezpłatne.



fot. shutterstockfot. shutterstock

Mały kraj, duży ruch

Bez dostępu do morza Luksemburg jest jednym z najbogatszych krajów w Europie, o najwyższym PKB na mieszkańca w Unii Europejskiej.

Zajmujący 2586 kilometrów kwadratowych Luksemburg jest mniej więcej wielkości wyspy Rhode Island. Ze stolicy Luksemburga do Belgii, Francji i Niemiec można dojechać samochodem w pół godziny.
Wysokie koszty mieszkaniowe, szczególnie w mieście Luksemburg, oznaczają, że codziennie ponad 180 tysięcy pracowników dojeżdża z sąsiednich krajów.

„Luksemburg jest bardzo atrakcyjnym miejscem do pracy” - wyjaśnia Geoffrey Caruso, profesor na uniwersytecie w Luksemburgu oraz Luksemburski Instytut Badań Społeczno-Ekonomicznych specjalizujący się w użytkowaniu gruntów i transporcie.

„Boom gospodarczy” i duża koncentracja miejsc pracy doprowadziły do dużych problemów związanych z korkami ulicznymi.

W 2016 r. w Luksemburgu było 662 samochodów na 1000 osób, a jazda samochodem jest „podstawowym środkiem transportu” dla osób dojeżdżających do pracy ‒ wynika z raportu Ministerstwa Zrównoważonego Rozwoju i Infrastruktury z 2017 r.

W tym roku kierowcy w Luksemburgu spędzili średnio 33 godziny w korkach.

Rząd ma nadzieję, że zlokalizowane wokół granic państwa parkingi „Park&Ride” zachęcą osoby dojeżdżające do pracy do korzystania z bezpłatnego transportu zbiorowego.

System transportu publicznego w Luksemburgu obejmuje cały kraj i kosztuje 562 mln USD (508 mln EUR) rocznie. Według ministerstwa każdego roku generuje około 46 milionów dolarów ze sprzedaży biletów.

Geoffrey Caruso obawia się, że zwolnienie transportu może z kolei zniechęcić ludzi, którzy normalnie chodzą lub jeżdżą rowerem po obszarach miejskich. „Zamiast chodzić 500 metrów, widzisz jadący autobus i mówisz:„ Mogę wsiąść i przejechać 500 metrów, ponieważ jest bezpłatny ”- mówi.

Dodaje jednak, że nowy program może zasygnalizować ważne zmiany, jeśli chodzi o zależność Luksemburga od ruchu samochodowego.
Ekologia.pl

Bibliografia

  1. “https://edition.cnn.com/travel/article/luxembourg-free-public-transport/index.html”; data dostępu: 2020-03-02
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy