Czwartek 23.01.2020

Twarz mężczyzny przystosowana do bicia?

Silna i wyraźnie zarysowana szczęka u mężczyzn, to pozostałość po przodkach, którzy w ten sposób bronili się przed ciosami w głowę.

Mocna szczęka i wyraźnie zarysowana żuchwa u mężczyzny kojarzy się z siłą i agresją. Kiedyś sądzono, że takie cechy ewoluowały, by ułatwić naszym przodkom gryzienie twardych pokarmów. Innego zdania jest profesor David Carrier z Uniwersytetu Utah, który wraz z zespołem naukowców przeanalizował budowę czaszki australopiteka (Australopithecinae). I co się okazało? Że w toku ewolucyjnych zmian obserwowanych u australopiteka jego szczęki i kości policzkowe uległy wzmocnieniu, tworząc swego rodzaju pancerz, który miał go chronić przed silnymi ciosami w twarz.
„Gdy mężczyźni walczą, wymierzają ciosy głównie w twarz. Zorientowaliśmy się, że te kości, które najczęściej pękają, to te same kości, które w trakcie ewolucji najbardziej się wzmocniły”– powiedział profesor BBC News David Carrier z Uniwersytetu Utah.

„Szczęki, to kości, które najczęściej ulegają złamaniu, i nie jest to tragedia w dobie nowoczesnej medycyny. Natomiast cztery miliony lat temu, jeśli złamałeś szczękę, to prawdopodobnie czekała Cię śmierć głodowa, ból uniemożliwiałby żucie pokarmów” – dodaje prof. Carrier.

Reasumując – im silniejsze szczęki, tym większe szanse na przetrwanie i pozostawienie potomstwa. Może dlatego wyraźnie zarysowane szczęki wydają się atrakcyjne dla kobiet?

1. “http://www.sci-news.com/othersciences/anthropology/science-hominin-face-evolution-01976.html”; data dostępu: 2020-01-20