Środa 12.08.2020

W Anglii odkryto nowy gatunek dinozaura spokrewnionego z Tyrannosaurus rex

Paleontolodzy z Uniwersytetu w Southampton spędzili miesiące na badaniu czterech kości znalezionych w zeszłym roku w wiosce Shanklin na wyspie Wight u południowego wybrzeża Anglii. W końcu ustalili, że kości pochodziły z szyi, grzbietu i ogona nowego dinozaura „nieznanego nauce”.

Wizja artystyczna Vectaerovenator inopinatus, źródło: University of SouthamptonWizja artystyczna Vectaerovenator inopinatus, źródło: University of Southampton

Dinozaur miał około 4 metry długości i należy do teropodów ‒ grupy drapieżników, która zazwyczaj chodziła na dwóch nogach zamiast czterech. Do tej grupy należy także Tyrannosaurus rex. Żył w okresie kredy, czyli około 115 milionów lat temu.
Naukowcy nazwali dinozaura Vectaerovenator inopinatus ‒ nazwa nawiązuje do dużych worków powietrznych w niektórych kościach, które są powszechnie spotykane u teropodów i która pomogła naukowcom zidentyfikować gatunek. Te puste przestrzenie w kościach, również obserwowane u współczesnych ptaków, były przedłużeniami płuc i prawdopodobnie„ wspomagały efektywny system oddechowy, jednocześnie czyniąc szkielet lżejszym”.

„Uderzyło nas, jak puste było to zwierzę - jest podziurawione przestrzeniami powietrznymi. Części jego szkieletu musiały być dość delikatne” ‒ powiedział Chris Barker, doktorant na uniwersytecie, który kierował badaniami.

„Dane dotyczące teropodów w Europie ze środkowej kredy nie są takie dokładnego, więc możliwość pogłębienia wiedzy na temat różnorodności gatunków dinozaurów jest naprawdę ekscytująca”.

Cztery kości zostały znalezione w ubiegłym roku przez trzy różne grupy badawcze. Następnie analiza potwierdziła, że te oddzielne kości prawdopodobnie pochodziły od tego samego dinozaura. Badacze przypuszczają, że zwłoki zostały wyrzucone do pobliskiego płytkiego morza.

Odkrycia zespołu zostaną opublikowane w czasopiśmie Papers in Palaeontology.

Paul Farrell z miasta Ryde na wyspie Wight był jedną z osób, które natknęły się na kości. „Szedłem plażą, kopałem kamienie i natknąłem się na coś, co wyglądało jak kość dinozaura. Byłem naprawdę zszokowany, gdy dowiedziałem się, że może to być nowy gatunek”.

Pozostałe dwie osoby, które znalazły kości, były łowcami skamieniałości. Skamieniałości zostały przekazane do pobliskiego Muzeum Wyspy Dinozaurów w Sandown.

1. “https://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-53738762”; data dostępu: 2020-08-12