Wtorek 30.01.2024

W Karkoszowie powstaje nowoczesny zakład. Będzie produkował owadzi olej oraz ekologiczny nawóz z chityną

Zapotrzebowanie na białko owadzie jest tak duże, że spółka Hipromine podjęła decyzję o budowie kolejnego zakładu produkcyjnego. „To już ostatni etap prac” – mówi Rafał Szczelina, dyrektor budowanego zakładu w Karkoszowie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, już za kilka tygodni uruchomiona zostanie produkcja alternatywnego białka z owadów. To największa tego typu inwestycja w historii Polski.

HiProMine buduje nowy zakład w Karkoszowie.HiProMine buduje nowy zakład w Karkoszowie.
Dostosowany do chowu owadów, z których produkowane będzie alternatywne białko jako składnik paszowy do karm dla psów i kotów oraz nawóz ekologiczny -  w Karkoszowie powstaje nowoczesny zakład HiProMine.
- Trwają gorące przygotowania do uruchomienia zakładu, który przyniesie znaczący impuls dla całej branży w Europie – mówi Rafał Szczelina. - To już ostatni etap prac, końcówka stycznia to dla nas odbiory budowlane obiektów. Trwa również montaż technologii, w tym urządzeń, które są niezbędne do uruchomienia produkcji – tłumaczy.

Takiego zakładu, w którym na dużą skalę będzie produkowane białko owadzie, w Polsce jeszcze nie ma. To pierwsze tego typu miejsce w kraju – dodaje. A zapotrzebowanie jest ogromne.

Przyszli pracownicy fabryki uczestniczą obecnie w intensywnych szkoleniach, które mają na celu przygotowanie ich do pracy na nowoczesnych liniach produkcyjnych, a przy tym by personel był doskonale zaznajomiony z procesami technologicznymi i bezpieczeństwem pracy.

HiProMine obecnie prowadzi swoją działalność w Robakowie, pod Poznaniem i ta lokalizacja działalności pozostanie – tu spółka rozbudowała Centrum Genetyczne. Natomiast zakład w Karkoszowie będzie drugim i skupionym przede wszystkim na produkcji, która jak się szacuje, będzie aż 40-krotnie większa niż dotychczas! Prócz białka w Karkoszowie będzie powstawał również owadzi olej oraz ekologiczny nawóz z chityną.