Wataha − doskonali zabójcy

Czwartek 04.10.2018
Fot. Martin Cathrae [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com Fot. Martin Cathrae [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com

Watahy rządzą się ściśle określonym porządkiem. Wataha to grupa osobników danego gatunku, które działają razem, aby zapewnić sobie przetrwanie. Najczęściej to pojęcie odnosi do wilków lub psów. Ale w watahach polują również likaony i azjatyckie cyjony. Spróbujmy przyjrzeć się bliżej relacjom jakie występują w watahach.

Jedną z najważniejszych korzyści zdobywania pokarmu w watasze jest możliwość ataku na osobnika, z którym bezpośredni kontakt 1 na 1 oznaczałby przegraną drapieżnika. Analogicznie wśród ssaków morskich mamy do czynienia z orkami, które w grupach potrafią zaatakować walenia. W odniesieniu do owadów − z wędrującymi mrówkami, które atakują swoje ofiary (również kolonie innych owadów) w licznej formacji.

Przedstawiciele rodziny psowatych – głównie wilki oraz likaony − w toku adaptacji do środowiska wypracowały sobie system życia i przemieszczania się w stosunkowo niewielkich grupach (watahach). Przyczyniły się do tego dwie rzeczy. W tych gatunkach mamy do czynienia z dobieraniem się w pary samca i samicy. Takie pary są trwałe, a samiec opiekuje się zarówno samicą jak i młodymi.  Poza tym psy w odróżnieniu od np. kotów, polują bez urządzania zasadzek i podchodów, ścigają swoje ofiary na otwartej przestrzeni. Te dwa czynniki spowodowały, że optymalnym sposobem na życie dla psowatych było tworzenie ugrupowań, które mogłyby wzajemnie się wspierać i wspólnie polować.

O wilku mowa

Dorosłe wilki ważą średnio około 50 kg, choć zdarzają się jednostki osiągające nawet 80 kg. Ich głównym pożywieniem są m.in. bobry, łosie, jelenie. W pobliżu siedlisk ludzkich atakują bydło, psy, koty, a także − chociaż niezwykle rzadko − również ludzi. Gdy dostęp do wartościowego pokarmu jest utrudniony, zdarza im się polować na małe zwierzęta, takie jak myszy.

Dlaczego wilki polują w watasze? By pozbawić ofiarę szans na przetrwanie. Mniejsza zdobycz jest najczęściej unieszkodliwiana siekaczami jednego z wilków, w przypadku większej zwierzyny, członkowie watahy dosłownie rozrywają ofiarę swoimi ugryzieniami.

Niektóre zwierzęta, takie jak łosie, potrafią świetnie biegać i często udaje im się zbiec wilkom. Mimo to wilki stosują skoordynowane akcje, w których zapędzają swoją ofiarę w miejsce, odcinając jej drogę ucieczki. Ponadto podczas łowów wilki dzielą się na mniejsze grupy, których zadaniem jest naganianie zwierzyny reszcie watahy.

Wataha wilków, Fot. Doug Smith [Public domain], via Wikimedia Commons