Sobota 29.06.2019

Wierny jak żaba

Drzewołazy zamieszkujące lasy deszczowe łączą się w trwałe związki i w parach wspólnie wychowują kijanki. Według autorów artykułu z czasopisma „American Naturalist” to rzadki przykład na wierność w świecie płazów.

fot. shutterstockRanitomeya imitator fot. shutterstock

Amerykańscy naukowcy postanowili przyjrzeć się bliżej zwyczajom rozrodczym jednego z gatunków drzewołazów (Ranitomeya imitator) zamieszkującego lasy deszczowe w Ameryce Południowej. Te niewielkie płazy słyną z produkcji silnie toksycznej wydzieliny skórnej, którą Indianie używali do zatruwania strzał. Tym razem uwagę naukowców zwróciły ich zwyczaje rozrodcze. Jak powiedział uczestniczący w badaniach biolog dr Jason Brown: „To pierwszy taki przypadek, odkryliśmy płazy w pełni monogamiczne”.
Samica składa jaja na liściu, a świeżo wyklute kijanki samiec przenosi na swoim grzbiecie. Każda z nich trafia do oddzielnego basenu z wodą – zazwyczaj są to nasady liści gdzie zbiera się deszczówka. Potomstwa strzeże samiec, a samica uzupełnia zapasy jedzenia, składając od czasu do czasu niezapłodnione jajeczka. Analiza DNA wykazała, że w zdecydowanej większości przypadków kijanki są dziećmi pary rodzicielskiej która się nimi zajmuje. Według naukowców wierność rodziców wynika z faktu, że aby kijanki mogły przetrwać, wymagają wspólnej opieki obojga rodziców.

Czasopismo „American Naturalist”