„Żywe kosiarki” pomagały w ochronie cennych łąk

Czwartek 08.11.2018
Owce jako \ Owce jako "żywe kosiarki"

Stado 60 owiec wrzosówek przez 144 dni  pomagało w ochronie cennych łąk w Karkonoskim Parku Narodowym. – Zwierzęta przyczyniały się do ochrony półnaturalnych łąk, obfitujących w cenne gatunki roślin, takich jak m.in.: krokus wiosenny, dziewięćsił bezłodygowy czy arnika górska - tłumaczy Łukasz Kasztelowicz, Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu.

Gospodarka pasterska prowadzona na terenach Karkonoszy w XVII-XIX wieku miała decydujący wpływ na obecny krajobraz. W wyniku długotrwałego użytkowania pastwiskowego, powstało wiele bogatych florystycznie zbiorowisk łąkowych, półnaturalnych ekosystemów, które wymagają stałej ingerencji człowieka w celu powstrzymania naturalnej sukcesji. I tutaj z pomocą przychodzą owce.

Dlaczego owce? Gdyby nie wypasy owiec, łąki zarosłyby krzewami i drzewami. Te z kolei skazałyby na wyginięcie cenne rośliny, takie jak krokus wiosenny, dziewięćsił bezłodygowy, arnika górska, pierwiosnek wyniosły, podkolan zielonawy, kukułka szerokolistna, kukułka Fuchsa czy ciemiężyca zielona. Wypas jest najbardziej naturalną metodą usuwania roślinności, która zagraża tym chronionym gatunkom. „Żywe kosiarki” są skuteczniejsze niż inne wcześniej stosowane metody,takie jak podkaszanie czy wyrywanie.

Owce po wytężonej, codziennej pracy pod czujnym okiem psa pasterskiego, znajdowały nocleg i schronienie w owczarni zlokalizowanej u podnóża góry Chojnik. Całoroczna owczarnia jest wyposażona w przyłącze wody, paśniki i poidła.

Łąki w krajobrazie Karkonoszy powstały jeszcze w XVIII i XIX wieku, gdy miejscowa ludność prowadziła tam uprawy i wypasała zwierzęta. Obecnie na karkonskich łąkach występuje ok. 300 gatunków roślin naczyniowych, czyli ok. 1/3 wszystkich gatunków stwierdzonych na terenie Parku. Łąki pod Chojnikiem są chronione w ramach europejskiej sieci ekologicznej NATURA 2000.

Bibliografia: