Poniedziałek 04.02.2019

Żywy falochron, który pomoże walczyć z zanieczyszczeniami

Firma Volvo zainstalowała wzdłuż wybrzeża portu w Sydney przyjazny środowisku falochron, którego celem jest poprawa bioróżnorodności i jakości wody.

www.volvocars.comwww.volvocars.com

Volvo Living Seawall składa się z 50 sześciokątnych płytek z małymi narożnikami i wgłębieniami, które mają naśladować strukturę korzenia drzew mangrowych, które stanowią siedlisko dla dzikiej przyrody. Każda płytka jest wykonana z betonu morskiego, który został wzmocniony włóknami z tworzywa sztucznego, pochodzącego z recyklingu.

Projekt ten, opracowany we współpracy z z Reef Design Lab i Sydney Institute of Marine Science, stanowi alternatywę dla tradycyjnych, linearnych falochronów, które często wiążą się z dewastacją otaczających ekosystemów.

Płytki o nieregularnym kształcie, przymocowane do powierzchni istniejącej struktury nadbrzeżnej, mają przyciągnąć organizmy morskie, takie jak ostrygi i mięczaki, które oczyszczają wodę.

„Zaprojektowany, aby naśladować strukturę macierzystych drzew mangrowych, Living Seawall dodaje złożoności do istniejącej struktury nadmorskiej i zapewnia siedlisko dla morskich stworzeń” ‒ czytamy na stronie Volvo.

„To wspomaga bioróżnorodności i przyciąga organizmy, które pochłaniają i filtrują zanieczyszczenia, takie jak cząstki stałe i metale ciężkie,  utrzymując czystość w wodzie".  Im więcej organizmów zamieszka na Living Seawall, tym czystsza będzie woda.

W ciągu następnych 20 lat naukowcy będą monitorować konstrukcję, aby zobaczyć, jak wpływa na poprawę jakości wody i lokalne ekosystemy.
Porowata struktura ma ułatwić osiedlanie się organizmom morskim. www.volvocars.com