Mój Świat jest EKO
Ginące gatunki, topniejące lodowce, wzrost temperatury… Dla wielu z nas problemy są tak odległe, że wręcz abstrakcyjne. Usprawiedliwiamy siebie mówiąc: co ja mogę zrobić? Tymczasem każdy z nas ma wpływ na to, by żyło nam się lepiej, zdrowiej, a jednocześnie bardziej komfortowo. To właśnie z tego powodu powstał społeczny projekt „Mój ŚWIAT jest EKO”.
Akcja została zainaugurowana w jednym z wydawnictw konsumenckich: „Świat Łazienek i Kuchni” (w numerze 2/2009). Będzie ona stałym elementem magazynu w 2009 r. i w latach następnych.
Celem akcji jest stworzenie przestrzeni, w której producenci, dystrybutorzy, designerzy, niezależnie od marki jaką reprezentują, będą mówić wspólnym głosem. To właśnie od mediów, producentów, projektantów zależy, czy w Polsce wykształci się – nie moda – ale znajdujący poparcie w wiedzy i faktach proekologiczny tryb życia.
W ramach Akcji organizatorzy chcą razem z partnerami promować proekologiczne wyposażenie łazienki oraz kuchni, edukować i przekonywać, że ekologia w domowej skali nie wymaga wyrzeczeń i ma wpływ na komfort codziennego życia. Żyć w zgodzie z naturą może każdy. Wystarczy odrobina refleksji i uwagi przy wykonywaniu podstawowych domowych czynności związanych z użytkowaniem sprzętu gospodarstwa domowego (oszczędne korzystanie z zasobów wody, energii elektrycznej czy segregacja śmieci).
Akcja „Mój ŚWIAT jest EKO” ma zmobilizować obecnych i przyszłych konsumentów do świadomych, proekologicznych wyborów. Wokół problematyki domowej ekologii organizatorzy chcą zaktywizować stowarzyszenia, producentów branży łazienkowej i kuchennej, ośrodki naukowe, uczelnie wyższe. Projekt wsparli już czołowi przedstawiciele rynku – firmy takie jak Hansgrohe, HTH Ekspert w Kuchni, Siemens, Comitor, Valvex, Kludi, Franke, Ferro, Pfleiderer, agencje: PRofundo, Soma; organizacje i portale proekologiczne – Elektroeko, Fundacja Nasza Ziemia, Sprzątanie Świata, EkologiaPolska.pl, Ekologia.pl; designerzy i znane grupy projektowe – Marta Niemyska, Aze design, PG13 (Pracownia Gościnna Tomka Rygalika), Dawid Grynasz, Magda Major, Dorota Kulawik, 60.BAG.COM, oraz osoby publiczne, którym bliski jest ekologiczny tryb życia – Iza Miko.
Symbolem znakiem rozpoznawczym Akcji jest eko-siedzisko. „Siadanie na trawie”, proj. Marty Niemyskiej – zielony, wytworzony z ekologicznych materiałów kubik zostanie wkomponowany w miejską przestrzeń na terenie całej Polski.
W ramach „Mój ŚWIAT jest EKO” zaplanowano 5 imprez. Pierwsza już 3-6 czerwca – podczas targów „Meble” w Poznaniu zostanie zorganizowana wystawa, na której każdy uczestnik targów będzie miał okazję zapoznać się z produktami przyjaznymi dla środowiska. Prezentacja eko-rozwiązań, będzie miała też wymiar praktyczny: specjaliści opowiedzą o tym, jak w prosty i skuteczny sposób ograniczyć zużycie wody, energii oraz segregować śmieci.
Również w czerwcu podczas dni ekologicznych w Łodzi (01-07.06) oraz Bazar Design w Warszawie, młodzi artyści zaskoczą ekologicznymi projektami.
Kolejne spotkania już po wakacjach. Na targach „Idealny Dom i Wnętrze” (4-6 września, Warszawa) zostanie stworzona „Strefa EKO”, połączona z konkursem na najbardziej ekologiczny produkt. W tej specjalnej strefie wyeksponowane zostaną rozwiązania spełniające wymagania ekologiczne, ergonomiczne i energooszczędne. W październiku Akcja zagości na imprezie Łódź Design.
Na kształtowanie się proekologicznych postaw, wyborów ogromny wpływ mają również architekci i projektanci wnętrz. To właśnie z myślą o nich odbędą się, organizowane wraz z firmą Virtus, „eko-szkolenia”. Pierwsze z tego cyklu już 28 maja w Lublinie. Kolejne szkolenia będą miały miejsce od września w największych miastach Polski: Kraków, Poznań, Wrocław, Warszawa. Tematyka tych spotkań skupi się wokół rozwiązań umożliwiających oszczędne i rozsądne wykorzystanie wody i energii.
Więcej informacji: www.dobrzemieszkaj.pl