Sieć NATURA 2000 - Miejsca żyjące, miejsca do życia
Ekologia.pl Wydarzenia Inne Sieć NATURA 2000 – Miejsca żyjące, miejsca do życia

Sieć NATURA 2000 – Miejsca żyjące, miejsca do życia

„Miejsca żyjące – miejsca do życia” to hasło rozpoczynającej się ogólnopolskiej kampanii społecznej promującej Sieć Natura 2000. Celem kampanii jest zaprezentowanie Sieci Natura 2000 jako nowoczesnego i kompleksowego systemu, który skutecznie chroni polską przyrodę, a także zapewnia szerokie możliwości zrównoważonego rozwoju gospodarczego lokalnych społeczności oraz korzyści dla mieszkańców, żyjących na obszarach włączonych do sieci.

Sieć Natura 2000 to system obszarów chroniących najcenniejsze europejskie siedliska przyrodnicze oraz gatunki fauny i flory. Opiera się na dwóch dyrektywach przyjętych przez UE: tzw. Dyrektywie Ptasiej oraz Dyrektywie Siedliskowej.

Dotychczas utworzono w Polsce 141 obszarów specjalnej ochrony ptaków zajmujących ponad 15 proc. terytorium kraju oraz wyznaczono 364 specjalne obszary ochrony siedlisk (ponad 8 proc. terytorium). Łącznie sieć chroni 267 gatunków ptaków, 44 gatunki roślin i 88 gatunków zwierząt zapisanych w obu dyrektywach.

W Polsce brakuje wiedzy na temat korzyści i możliwości Sieci Natura 2000, zarówno w obszarze ochrony przyrody, jak również zrównoważonego rozwoju gospodarczego lokalnych społeczności i całych regionów.

Kampania społeczna ma dostarczyć społeczeństwu informacji o korzyściach dla polskiej przyrody oraz dla mieszkańców oraz gmin, powiatów i województw. Obszary objęte Naturą 2000 mają bowiem szansę na rozwój turystyki, zwłaszcza gospodarstw agroturystycznych, rozwój regionalnych produktów, promocję regionu (ekologiczne gminy) oraz możliwość ubiegania się o dodatkowe fundusze z Unii Europejskiej. Rolnicy natomiast otrzymują lub mogą otrzymać dodatkowe dopłaty w ramach tzw. programów rolno-środowiskowych.

Ogólnopolska kampania społeczna rozpoczyna się w lipcu i potrwa do października br. Poszczególne aspekty Sieci Natura 2000 prezentowane będą za pomocą artykułów w prasie lokalnej, wydawnictw promocyjnych oraz bilbordów w miastach wojewódzkich.

Źródło: gdos.mos.gov.pl

4.7/5 - (15 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments