Domowe rośliny a oczyszczanie powietrza

Aspragus gęstokwiatowy, zwany szparagiem Sprengera (Asparagus densiflorus)© TraumruneAspragus gęstokwiatowy, zwany szparagiem Sprengera (Asparagus densiflorus)© Traumrune / Wikimedia Commons, via Wikimedia Commons

Powietrze w pomieszczeniach może być niekiedy nawet 12 razy bardziej zanieczyszczone niż na zewnątrz. Szkodliwe substancje wydzielają się z farb, lakierów, klejów, wyposażenia, materiałów budowlanych, a nawet wody z kranu. Jak zatem zadbać o środowisko pracy i domu? Wykorzystajmy do tego sprawdzone rośliny doniczkowe.

Zawarte w powietrzu substancje, takie jak enzen, ksylen, heksan, heptan, oktan, dekan, trójchloroetan, chlorek metylu, mogą powodować ostre choroby - jak astma i nudności - oraz przewlekłe - w rodzaju nowotworów, chorób układu nerwowego, rozrodczego i oddechowego, a także zaburzenia rozwojowe. Według szacunków WHO w skali całego świata zanieczyszczone powietrze w pomieszczeniach może być odpowiedzialne za 1,6 miliona zgonów rocznie. Jak temu zaradzić? Wystarczy postawić kwiatki na parapecie.

Rośliny pokojowe nie tylko cieszą oczy. Pospolite rośliny doniczkowe mogą oczyszczać powietrze ze szkodliwych substancji obecnych w pomieszczeniach - informuje serwis "EurekAlert". Wiedziały już o tym doskonale nasze babcie, umieszczając popularne gatunki na parapetach.

A dowodów naukowych dostarczył Stanley J. Kays z University of Georgia. Naukowiec przeprowadził badania, porównujące zdolność roślin ozdobnych do wychwytywania z powietrza zanieczyszczeń. I co się okazało?

Zdaniem Kaysa niektóre z tych roślin nie tylko oczyszczają powietrze, ale także poprawiają nasz stan psychiczny - zmniejszają stres, zwiększają produktywność i łagodzą objawy chorób. Podczas badań sprawdzono, na ile skutecznie 28 gatunków roślin ozdobnych usuwa z powietrza pięć rodzajów lotnych substancji (benzen, toluen, trichloroeten, oktan i alfa-pinen).

Spośród testowanych najskuteczniej działały Hemigraphis alternata, bluszcz pospolity (Hedera helix), hoja (Hoya carnosa) oraz aspragus gęstokwiatowy, zwany szparagiem Sprengera (Asparagus densiflorus). Zdaniem Kaysa wystarczy umieścić te rośliny w pomieszczeniach, by atmosfera wyraźnie się polepszyła.
Hoja różowa (Hoya carnosa) By Frank Vincentz (Own work) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons