Rowerzyści odzyskują miejską przestrzeń

Pas rowerowy, źródło: KrossPas rowerowy, źródło: Kross
Polscy rowerzyści przez wiele lat nie mieli łatwego życia – w świadomości wielu osób (w szczególności kierowców) utarło się, że rowery służą do przemieszczania się po wsiach i podmiejskich łąkach, a w mieście dla nich miejsca nie ma. Na szczęście miejska infrastruktura robi się coraz bardziej przyjazna dla jednośladów. Efekty tej polityki już widać – w Polsce sprzedaje się coraz więcej rowerów miejskich! W poniższym tekście opisujemy nowe rozwiązania dla rowerzystów – np. śluzy, kontrapasy – i radzimy jak wybrać odpowiedni rower do jazdy po mieście.


Długoletnie lekceważenie potrzeb rowerzystów przez miejskich decydentów można zgrabnie podsumować jednym zdaniem – wypowiedzią pewnego stołecznego urzędnika, który na sugestię uczynienia miejskich szlaków bardziej odpowiednimi dla rowerzystów odpowiedział, że „Warszawa to nie wieś, żeby po niej rowerem jeździć”.

Na szczęście opinia owego urzędnika była najwyraźniej odosobniona, bo polskie miasta robią się ostatnio coraz lepiej dostosowane do potrzeb rowerzystów m.in. za sprawą szeregu nowelizacji Prawa o Ruch Drogowym.

Polacy stawiają na rowery miejskie

Na efekty działań usprawniających komunikację rowerową w mieście nie trzeba było długo czekać – z opublikowanych przez firmę KROSS (największego polskiego producenta rowerów) wynika, że w naszym kraju w ostatnim czasie szybko rośnie popularność jednośladów zaprojektowanych właśnie z myślą o jeździe w mieście. Mowa tu o klasycznych rowerach miejskich oraz „wielozadaniowych” rowerach trekkingowych.

– Z naszych wyliczeń wynika, że sprzedaż takich rowerów w pierwszym kwartale 2012 r. była o ponad 6 proc.  większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wygląda na to, że Polacy jeżdżą po mieście coraz chętniej i kupując rower wybierają taki, który w tym „środowisku” sprawdzi się najlepiej. Z przyjemnością obserwujemy to zjawisko – naszym zdaniem Polska ma duże szanse, by pod względem popularności jednośladów stać się drugą Holandią – skomentował Robert Budny, dyrektor sprzedaży i marketingu z KROSS.

Jaki rower do jazdy po mieście?

Rowery miejskie służą, zgodnie z nazwą, przede wszystkim do przemieszczania się po  ścieżkach, ulicach i alejkach – takie jednoślady mają zapewniać zarówno możliwość rozruszania się, jak i sprawnego przemieszczenia (np. z domu do pracy). Już podczas ich projektowania szczególny nacisk kładzie się na wygodę – zapewnia ją m.in. odpowiednio wyprofilowana rama, wygodne siedzisko. Często razem z rowerem otrzymujemy kompletny zestaw akcesoriów: błotniki, osłonę łańcucha i szprych (tzw. dress guard), nóżkę, koszyk albo sakwę , szczególnie przydatnymi gdy zamierzamy dojeżdżać do pracy lub na zakupy.

Jest coraz lepiej

Wśród nowości, które pojawiły się w polskich miastach warto w szczególności wspomnieć o elementach infrastruktury, których zadaniem jest ułatwienie bezpiecznego i sprawnego przemieszczanie się po mieście. Najważniejsze z nich wymieniamy poniżej.

Śluzy rowerowe – czyli oznaczony fragment jezdni na wlocie skrzyżowania, zajmujący całą jej szerokość. Na śluzę nie mogą wjeżdżać samochody zatrzymujące się przed sygnalizatorem – jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy dzięki niej są lepiej widoczni i mogą bezpiecznie rozpocząć dalszą jazdę na wprost (po zmianie świateł) lub zmienić jej kierunek.

Kontrapasy rowerowe – pas dla rowerów, wydzielony na drodze jednokierunkowej w kierunku przeciwnym dla ruchu ogólnego. Innymi słowy – dzięki kontrpasom ulicami, które dla samochodów są jednokierunkowe, rowerzyści mogą jechać w obu kierunkach.
Kontrapas rowerowy


Drogi rowerowe (potocznie nazywane ścieżkami) – droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów (zwykle dwukierunkowego), oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Co ważne, droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi – konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. To odróżnia ją od...

Pasów rowerowych – czyli jednokierunkowych pasów ruchu o szerokości co najmniej 1,5 m, które są wyznaczone w ramach jezdni (ścieżki zwykle są elementem lub sąsiadują z chodnikami).
Pas rowerowy


W ciągu ostatnich dwóch lat polskie miasta stały się dużo bardziej przyjazne  rowerzystom – widocznie organy administracyjne odpowiedzialne za infrastrukturę zdały sobie sprawę z szeregu korzyści płynących z rowerowej mody. Oczywiście, sytuacja wciąż jest daleka od ideału – ale zmiany w przepisach, liczba i długość nowopowstających ścieżek rowerowych oraz tworzenie licznych udogodnień dla rowerzystów pokazują, że sprawy zdecydowanie idą w dobrym kierunku.


Ocena (0) Oceń:
Pasaż zakupowy