Wszyscy możemy zrobić coś pożytecznego dla pszczół. I to w bardzo prosty sposób!

Pszczoła na lawendziePszczoła na lawendzie
Fot. Luc Viatour, CC/Wikipedia

Balkon, rabatka przy domu, ogród – w twoim otoczeniu na pewno jest miejsce, w którym możesz posadzić rośliny lubiane przez pszczoły i zapewnić pszczołom dobre warunki życia. To bardzo proste, trzeba jednak pamiętać o kilku najważniejszych zasadach.

„W Polsce co sekundę ginie 105 pszczół” – alarmują ekolodzy. Owadom we znaki dała się tegoroczna łagodna zima. Matki pszczele, zamiast jak zwykle o tej porze roku obniżyć swą aktywność, wciąż składały jaja, co spowodowało większe zużycie pokarmu w ulach i intensywniejsze namnażanie się Varroa destructor (pasożyt pszczoły miodnej i pszczoły wschodniej, który wywołuje warrozę). Istniało ryzyko, że pszczołom zabraknie pożywienia przed nastaniem wiosny. W konsekwencji podczas tegorocznej zimy wyginęło 10-15 proc. rodzin pszczelich.

Nawet obecna pogoda, czyli względnie ciepłe dni z nocnymi przymrozkami, nie jest najkorzystniejsza dla rodzin pszczelich – dlatego wszystko jeszcze może się zdarzyć. Jak w takim razie możemy pomóc owadom zapylającym? Wystarczy zapewnić pszczołom dobre warunki do życia. To bardzo proste, trzeba jednak pamiętać o kilku najważniejszych zasadach:
  • Nie wypalaj w ogrodzie trawy ani liści, możesz je wykorzystać do kompostu.
  • Zadbaj, aby w ogrodzie istniała tzw. mozaika siedlisk roślinnych – trochę drzew, trochę krzewów, rabaty z kwiatami, ogródek skalny i miejsce podmokłe (np. małe oczko wodne z płaskimi brzegami).
  • Stwórz w swoim ogrodzie miejsce „pół-dzikie”, gdzie ziemię przekopywać będziesz nie częściej niż raz na 3-4 lata, żeby nie naruszyć norek owadów i gryzoni (trzmiele bardzo chętnie zakładają gniazda w opuszczonych mysich norkach).
  • Zanim posadzisz coś w swoim ogrodzie, sprawdź czy roślina ta nie jest gatunkiem inwazyjnym, który może zaszkodzić przyrodzie.
  • Im dłużej mamy w ogrodzie kwitnące rośliny, tym lepiej dla naszych bzykających przyjaciół. Niektóre gatunki pszczół pojawiają się jedynie wiosną, inne latem, a jeszcze inne obecne są przez cały sezon. Dlatego ważne jest, aby w Twoim ogrodzie rosła mieszanka roślin kwitnących w różnych okresach.
  • Dobrym sposobem na zachęcenie do zamieszkania w ogrodzie dzikich pszczół są wszelkiego rodzaju wiązki słomy, trzciny lub bambusa, związane w pęczki i rozwieszone w różnych miejscach, np. na drzewach, budynkach, czy innych konstrukcjach.
  • Najbardziej znanym schronieniem dla pszczołowatych, który możemy sami wykonać, jest domek dla trzmiela. Powinien być zrobiony z nieheblowanych i nieimpregnowanych desek. Taki domek można po prostu postawić na ziemi w „rezerwatowej” części naszego ogrodu, ewentualnie lekko wkopać w ziemię, aby tylko jego część (z otworkiem wejściowym) wystawała na powierzchnię.
  • Pszczoły, poza nektarem z kwiatów, potrzebują do życia również wody. Doskonale będzie jeśli w Twoim ogrodzie nie zabraknie na przykład wilgotnego mchu lub otoczonego roślinami oczka wodnego, z którego pszczoły mogą pić wodę. Ważne jest, abyś nie instalował w ogródku talerzyków i miseczek – pszczoły mogą się w nich utopić.
Ekologia.pl, Źródło: pomagamypszczołom.pl, Greenpeace
Czy Twój ogród/balkon jest przyjazny dla pszczół?