Dieta antycellulitowa - opis i zasady. Jadłospis w diecie antycellulitowej

pixabay.com pixabay.com

Dieta antycellulitowa dla wielu kobiet wydaje się być mniejszym złem niż męczące ćwiczenia. A obserwacje wskazują, że nawet 9 na 10 pań w jakimś okresie swego życia doświadcza nieprzyjemnego problemu zwanego „pomarańczową skórką”. W zależności od nasilenia i zakresu ten kosmetyczny defekt może rodzić poważne kompleksy i ograniczenia, np. natury towarzyskiej. Czy można jednak wierzyć, że dieta antycellulitowa rozwiąże problem?

Cellulit nie jest schorzeniem jako takim, ale wizualnym symptomem. Typowy przede wszystkim dla kobiet, ze względu na specyficzną budowę ich ciała uwarunkowaną hormonami, pojawia się przede wszystkim na skórze pośladków, ud, brzucha, a rzadziej także ramion. Co ciekawe, błędem jest myślenie, że cellulit musi być skojarzony z nadwagą – nawet u bardzo szczupłych pań ze wskaźnikiem BMI poniżej normy, bywa obserwowana „pomarańczowa skórka”.

Skąd się bierze cellulit?

Pod pojęciem cellulitu rozumiemy nieregularność skóry objawiającą się grudkami i zagłębieniami, które w wyglądzie przypominają porowatą strukturę gąbki. Zdaniem dermatologów jest to zaburzenie na pograniczu warstwy tkanki łącznej i tkanki tłuszczowej wewnątrz skóry. Z nieznanego bliżej powodu niektóre komórki układają się pionowo, powodując wybrzuszenia, które widać gołym okiem. Naukowcy nadal nie potrafią wyjaśnić podłoża tego zjawiska, ale udało im się zidentyfikować czynniki sprzyjające pojawieniu się cellulitu. Oprócz płci żeńskiej są to przede wszystkim zmiany hormonalne związane np. z nadejściem menopauzy. Spadek poziomu estrogenu powoduje ograniczenie krążenia w tkance, co z kolei odpowiada za obniżenie produkcji kolagenu – głównego budulca tkanki łącznej. Nie bez znaczenia są również skłonności genetyczne – cellulit ma tendencję do pojawiania się w rodzinach w podobnym nasileniu. Do czynników zwiększających ryzyko należy także starszy wiek, palenie papierosów, siedzący tryb życia oraz częste noszenie obcisłych ubrań, które ograniczają krążenie krwi, zwłaszcza w obszarze kończyn dolnych.

Palenie papierosów jest czynnikiem zwiększającym ryzyko pojawienia się cellulitu; źródło: pixabay.com