Dieta antysmogowa – opis i zasady. Jadłospis w diecie antysmogowej

Zgodnie z danymi WHO, w Polsce z powodu smogu rokrocznie umiera 45 tysięcy osób. Statystyki pokazują, że zanieczyszczone powietrze zabija 15 razy częściej niż piraci drogowi. Co więcej, długotrwałe wdychanie toksycznych substancji  z reguły prowadzi do takich chorób, jak astma czy alergia. Jak możemy się bronić przed szkodliwym wpływem tego, co z każdym oddechem dostaje się do naszych płuc?



pixabay.compixabay.com

Kiedy jesteśmy w terenie, powinniśmy korzystać ze specjalnych masek antysmogowych. W przypadkach, gdy stężenie pyłów i zanieczyszczeń jest ponad normę wysokie najlepiej całkowicie zrezygnować ze spacerów. Warto także zadbać o jakość powietrza w naszym domu. Niektóre rośliny doniczkowe sprawią, że oddychanie przestanie być aż tak niebezpieczne. Aby jednak zapobiec gromadzeniu się smogowych toksyn wewnątrz naszego organizmu, powinniśmy zastosować się do zasad specjalnej diety oczyszczające diety antysmogowej.
Sylwia Górzna - ekspertka portalu Edukacja Żywieniowa PL radzi:

„Odpowiednia dieta pozwala redukować stres oksydacyjny, który jest skutkiem wdychania zanieczyszczonego powietrza. Aby to osiągnąć, należy włączyć do diety produkty bogate w tzw. antyoksydanty, które zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób. Są to związki chemiczne, wykazujące zdolność neutralizowania wolnych rodników, które w nadmiarze mogą przyczyniać się do rozwoju miażdżycy, chorób układu pokarmowego, oddechowego, nowotworów, a także do przyspieszonego starzenia się.”

Najbardziej znanymi przeciwutleniaczami są: kwas askorbinowy, witamina E, karotenoidy i polifenole. Poza tym, że wytwarza je nasz organizm, powinny być dostarczane wraz w pożywieniem. Aby zadbać o ich prawidłową podaż, należy włączyć do diety przede wszystkim owoce (np. maliny, borówki, jeżyny, śliwki, wiśnie, aronie, granaty) i warzywa (np. czerwona cebula, marchew, dynia, brokuły, kalafior). Co ciekawe, im intensywniejsza barwa owocu, tym większe stężenie antyoksydantów!

Zdrowa i zbilansowana dieta antysmogowa powinna dostarczać nam przynajmniej pięciu porcji warzyw dziennie. W celu urozmaicenia jadłospisu, można wybierać spośród takich produktów, jak kiełki, rośliny strączkowe, seler, chrzan czy sos sojowy.
Odpowiednia dieta, bogata w warzywa i owoce, pozwala redukować stres oksydacyjny, który jest skutkiem wdychania zanieczyszczonego powietrza. fot. pixabay.com
Dietetyk Sylwia Górzna szczególnie zaleca spożycie pokarmów, które są bogate w witaminy C i E. Źródłem tych substancji jest awokado, szpinak, oliwa z oliwek, papryka, brukselka, kalarepa, natka pietruszki czy cytrusy. Co więcej, ekspertka radzi, by włączyć do diety bogate w kwasy omega-3 i witaminę D ryby oraz tłuszcze roślinne tłoczone na zimno (np. olej lniany). Warto zaopatrzyć się również w nieocenioną kurkumę – źródło przeciwutleniającej i antyrakowej kurkuminy.
Łagodne oczyszczanie organizmu za pomocą diety antysmogowej najlepiej uzupełnić produktami bogatymi w błonnik (np. pełnoziarniste zboża), które usprawnią wyprowadzanie toksyn.

Co ciekawe, by przeprowadzić detoksykację wcale nie musimy pić specjalnych mikstur. Wystarczy dobrej jakości niegazowana woda mineralna (minimum 1,5 l dzienne), świeżo wyciskane soki i prawdziwa zielona herbata.

W czasie, gdy jesteśmy szczególnie narażeni na działanie smogu, powinniśmy ograniczyć do minimum spożycie mięsa, soli i produktów wysokoprzetworzonych. Najlepiej też odstawić kawę, alkohol i słodycze.

Z racji tego, że wysoki stopień zanieczyszczenia powietrza jest poważnym zagrożeniem dla mieszkańców dużych miast, należy bronić się przed nim wszelkimi dostępnymi sposobami. Odpowiednio zbilansowana dieta antysmogowa z pewnością pomoże nam ustrzec się przed negatywnym wypływem smogu na nasze zdrowie.
pixabay.com
Alicja Chrząszcz
Ocena (4.4) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy