Dieta Body Reset – opis i zasady. Jadłospis w diecie Body Reset

Dieta Body Reset to plan żywieniowy wymyślony przez amerykańskiego trenera Harley’a Pasternaka. Rozgłos i popularność zapewniły mu przede wszystkim dwa aspekty: aprobata celebrytów trenujących pod okiem Pasternaka oraz atrakcyjnie krótki okres wdrożenia. Dietę Body Reset przeprowadza się bowiem w ciągu zaledwie 15 dni!



Odchudzający plan Pasternaka podzielony jest na trzy pięciodniowe fazy. Pierwszych pięć dni jest najbardziej drastycznych – zamiast posiłków pijemy wyłącznie miksowane koktajle z warzyw, owoców i nabiałuOdchudzający plan Pasternaka podzielony jest na trzy fazy. Pierwszych pięć dni zamiast posiłków pijemy wyłącznie miksowane koktajle z warzyw, owoców i nabiału, fot. shutterstock
  1. Kim jest Harley Pasternak?
  2. Książka „Body Reset Diet”
  3. Na czym polega dieta Body Reset?
  4. Dieta Body Reset - towarzyszący trening
  5. Dieta Body Reset - zalety i wady
  6. Dieta Body Reset - przykładowe koktajle
Według amerykańskiego rankingu najlepszych diet wszechczasów plan Body Reset plasuje się na 40 pozycji – pierwsze miejsce od lat zarezerwowane jest dla diety śródziemnomorskiej. Eksperci w dziedzinie dietetyki, choć chętnie szukają dziur w całym, zwłaszcza w przypadku wyrastających jak grzyby po deszczu nowych pomysłów na odchudzanie, chwalą dietę Body Reset głównie w kategorii łatwości przestrzegania oraz szybkiej utraty kilogramów.

Kim jest Harley Pasternak?

Harley Pasternak urodził się w 1974 r. w Kanadzie. Po ukończeniu studiów magisterskich w dziedzinie fizjologii sportu i nauk o odżywianiu w Toronto rozpoczął pracę jako trener osobisty i doradca dietetyczny. Jednocześnie Pasternak kontynuował karierę naukową na Uniwersytecie Zachodniego Ontario, w Amerykańskim College’u Medycyny Sportowej oraz w Kanadyjskim Departamencie Obrony Narodowej. Jego uwagę przyciągnęła głównie fizjologia osiągów sportowych oraz optymalne plany odżywiania; sporo czasu poświęcił również studiom nad działaniem substancji takich jak kofeina czy efedryna.

Prawdziwą sławę przyniósł mu jednak Hollywood. Od 1999 r. Pasternak był regularnie zatrudniany przy produkcji filmów, w których aktorzy musieli wykazać się fizyczną formą czy nienaganną sylwetką. W gronie prestiżowych klientów fitnessowego guru znalazły się takie gwiazdy współczesnej popkultury jak Lady Gaga, Kim Kardashian, Rihanna, Kanye West, Robert Pattison, Halle Barry, czy nawet „stara gwardia” – Al Pacino i Jane Fonda. Dalszym milowym krokiem w karierze był udział w popularnych programach telewizyjnych, takich jak „Top Model” czy „Revolution” – talk o zdrowym stylu życia.

Książka „Body Reset Diet”

W 2013 r. Pasternak wydał czwartą swoją książkę, zatytułowaną „Body Reset Diet”. Trzy poprzednie opisywały opracowaną przez niego wcześniej Dietę Pięciu Czynników („5-Factor Diet”), która uległa dopełnieniu i uproszczeniu, stając się bestsellerową dietą Body Reset. Publikacja przetłumaczona została na 14 języków i stała się hitem w 25 krajach świata. Na 250 stronach Pasternak opisuje nie tylko zasady swego 15-dniowego planu dietetycznego, ale także optymalne aktywności fizyczne, aby schudnąć. Częścią książki są również zdrowe przepisy.
Pasternak zaleca przede wszystkim dużo chodzenia na co dzień – 10 tysięcy kroków to pożądane optimum; źródło: pixabay.com

Na czym polega dieta Body Reset?

Odchudzający plan Pasternaka podzielony jest na trzy pięciodniowe fazy. Pierwszych pięć dni jest najbardziej drastycznych – zamiast posiłków pijemy wyłącznie miksowane koktajle z warzyw, owoców i nabiału. Na śniadanie proponowane są koktajle białe, oparte na mleku lub jogurcie; na obiad koktajle czerwone – z energetycznych owoców; na kolację zaś zielone – z pełnych sycącego błonnika warzyw.
W drugiej fazie diety następuje stopniowy powrót do klasycznych „stałych” posiłków, a koktajle pije się dwa razy dziennie. W ostatnim pięciodniowym okresie pijemy już tylko jeden koktajl. Alkohol jest całkowicie zakazany w ciągu całego okresu trwania diety.

Naturalnie, zarówno same koktajle, jak i towarzyszące im później dania dalekie są od skomercjalizowanej zachodniej diety. Pasternak stawia bowiem przede wszystkim na pokarmy roślinne o niskim bilansie kalorycznym. Dzięki temu możliwa jest realna utrata wagi, nawet po stosunkowo krótkim okresie dwóch tygodni.

Dieta Body Reset - towarzyszący trening

Aby przyspieszyć proces zrzucania kilogramów i zadbać o dobrą kondycję organizmu, Pasternak proponuje wdrażać 15-dniowy plan koktajlów wraz z programem aktywności fizycznej. Zgodnie ze zdrowym rozsądkiem słynny trener nie namawia jednak do wyciskania siódmych potów na siłowni, które nie idzie w parze z niskokalorycznym odżywianiem. Zamiast tego powinniśmy dbać o dotrzymanie zalecanego przez Światową Organizację Zdrowia pułapu 10 tysięcy kroków dziennie. Zdaniem Amerykańskich Kardiologów jest to forma ruchu najbardziej sprzyjająca zdrowiu układu krążenia i serca.

Poza zwiększeniem ilości spacerów – mogącym oznaczać trywialne wysiadanie z autobusu o przystanek wcześniej – Pasternak zaleca również krótkie treningi siłowe. Trzy razy w tygodniu wykonujemy więc ćwiczenia z obciążeniem – w dwóch seriach trwających zaledwie po pięć minut. Tyle wystarczy, aby pobudzić metabolizm do intensywniejszego działania. Pośród ćwiczenia zalecanych przez hollywoodzkiego trenera są m.in. pompki, wypady w przód czy klasyczna „deska”. Taki mały trening ma poza wspomaganiem utraty wagi również przyczynić się od ochrony układu kostnego oraz prewencji artretyzmu i cukrzycy.
Krótkie treningi Pasternaka obejmują m.in. pompki; źródło: pixabay.com

Dieta Body Reset - zalety i wady

Pomysł na miksowanie większości posiłków w diecie może z pozoru wydać się utrudnieniem, ale w rzeczywistości jest jednym z największych atutów diety Body Reset. Mając pod ręką dobry mikser można bowiem w kilka minut przyrządzić „danie”, które będzie zawierało błonnik, węglowodany i białko – zasadnicze zdaniem Pasternaka składniki diety odchudzającej. Koktajl można przy tym łatwo przelać do butelki i wziąć ze sobą do pracy czy w podróż.
Trener uwzględnia także całkiem ludzką potrzebę podjadania – w pierwszej fazie między koktajlami można więc poprawiać sobie samopoczucie przekąskami typu surowe warzywa z dipem, garść migdałów, kawałki pieczonego mięsa czy prażona cieciorka.

Racjonalny wydaje się również stopniowy powrót do stałych posiłków w drugiej fazie diety, po zakończeniu pięciodniowego detoksu – nikt nie chce przecież w długim okresie czasu żyć na koktajlach. Propozycje dań uczą nowego stylu życia – przyrządzania potraw mniejszych i prostszych, aby uniknąć przejadania. Pasternak sugeruje więc jajecznicę, kanapkę czy tortillę z mięsem.

Dieta Body Reset jest więc na swój sposób motywująca – 15 dni łatwo się odlicza, a stopniowe wprowadzanie posiłków ma raczej optymistyczny wydźwięk. Eksperci wskazują też, że przy rygorystycznym trzymaniu się planu, faktycznie po dwóch tygodniach z dietą Pasternaka można poczuć się lżej. Co jednak w dłuższej perspektywie?

Do głównych negatywów diety Body Reset zalicza się brak długoterminowego planowania. Niestety bowiem, większość z nas nawet po wytrwaniu w pokorze 15 dni i utracie kilku kilogramów, z ochotą wróci potem do uprzedniego stylu życia, nie mając narzuconych nowych wytycznych. Pobudzony metabolizm wkrótce znów więc spowolni i cały wysiłek może pójść na marne. 

Kolejnym problemem może być głód. Dieta płynna, choć dostarcza odpowiedniej ilości kalorii, dla wielu osób nie jest jednak satysfakcjonująca. Dozwolone przekąski mogą zaś okazać się niewystarczające, aby przetrwać nawet pierwszych pięć dni.

Są także dietetycy, którzy twierdzą, że naszym ciałom nie jest potrzebny niskokaloryczny detoks, ale po prostu zmiana stylu życia – tej zaś Body Reset Diet nie proponuje.
Dieta Body Reset – podsumowanie; opracowanie własne
Na wieczór Pasternak proponuje zielone koktajle, m.in. na bazie szpinaku; źródło: pixabay.com

Dieta Body Reset - przykładowe koktajle

Kto miałby ochotę wypróbować słynną hollywoodzką dietę, powinien przede wszystkim oswoić się z ideą koktajlów. Jak zapewniają zwolennicy Body Reset Diet, są one smaczne i łatwe w przyrządzeniu – większość świeżych owoców można zaś zastąpić mrożonymi.
Biały koktajl Pina Colada

Składniki:

Przygotowanie: Wszystkie składniki wkładamy do miksera i rozdrabniamy na jednolity koktajl.


Czerwone Smoothie

Składniki:

Przygotowanie: Jak powyżej.


Zielone Smoothie

Składniki:

Przygotowanie: Jak powyżej.
Powyższe koktajle, uzupełnione o drobne przekąski, są całodziennym jadłospisem w pierwszych pięciu dniach diety. Choćby dla własnej ciekawości warto spróbować przeżyć jeden dzień w zgodzie z zaleceniami Harley’a Pasternaka – obserwacje wskazują, że ludzie dzielą się na fanów koktajli i ich zaciętych wrogów. W której grupie znajdziesz się ty?
Agata Pavlinec

Bibliografia

  1. U.S. News; “Body Reset Diet”; data dostępu: 2019-03-05
  2. Katie Robinson; “The Body Reset Diet Is Here to Save the Day if You Hate Working Out”; data dostępu: 2019-03-05
  3. “http://www.harleypasternak.com”; data dostępu: 2019-03-05
  4. Sarah Bradley; “What Is The Metabolic Reset Diet And Can It Help You Lose Weight?”; data dostępu: 2019-03-05
  5. U.S. News & World Report L.P.; “What is Body Reset Diet?”; data dostępu: 2019-03-05
  6. Katie Robinson; “The Body Reset Diet Is Here to Save the Day if You Hate Working Out”; data dostępu: 2019-03-05
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy