Dieta rozdzielna (dieta niełączenia) – opis i zasady. Jadłospis w diecie rozdzielnej

Idea odpowiedniego łączenia pokarmów, czyli spożywania konkretnych produktów w ściśle określonych kombinacjach, istnieje już od dawna. Na początku XX wieku wysunięto teorię, że różne rodzaje jedzenia powodują nadmierny kwaśny stan organizmu, jeśli są spożywane w tym samym czasie. Podzielono wtedy żywność na trzy konkretne grupy. Tak zwana dieta rozdzielna (dieta niełączenia) ma wielu entuzjastów, którzy twierdzą, że taki sposób odżywiania wysmukla sylwetkę i pozwala skutecznie zrzucić wagę, a także korzystnie działa na układ trawienny. Wystarczy nauczyć się kilku podstawowych zasad, które nie są trudne i łatwo się do nich przyzwyczaić, choć na początku mogą sprawiać trochę trudności.



Dieta niełączenia może skutecznie i trwale pomóc zrzucić zbędne kilogramy. Źródło: shutterstockDieta niełączenia może skutecznie i trwale pomóc zrzucić zbędne kilogramy. Źródło: shutterstock
  1. Dieta rozdzielna (dieta niełączenia) - co to jest?
  2. Zasady diety rozdzielnej
  3. Efekty diety rozdzielnej
  4. Czy dieta rozdzielna to zdrowy i skuteczny sposób na odchudzanie?
  5. Dieta rozdzielna – jadłospis na 5 dni
  6. Dieta rozdzielna - wady i wątpliwości

Dieta rozdzielna (dieta niełączenia) - co to jest?

Dieta niełączenia polega - tak jak wskazuje jej nazwa - na niemieszaniu pewnych makroskładników odżywczych, a więc białek, węglowodanów i tłuszczów, w jednym posiłku. Teoria, za którą stoi ten coraz popularniejszy sposób odżywiania, głosi, że wspólne spożywanie pewnych pokarmów zakłóca trawienie. Według entuzjastów tej diety, żołądek trawi te grupy pokarmów w innym czasie, a także używane są do tego zupełnie inne enzymy trawienne. Ten dysonans powoduje, że w jelitach wytwarza się swego rodzaju rywalizacja, która powoduje gnicie spożywanego jedzenia w organizmie, co z kolei jest przyczyną powstawania szkodliwych toksyn, a także powoduje różne problemy trawienne i zdrowotne. Co więcej, kiedy łączymy różne grupy żywności w jednym posiłku, zawarte w nim składniki nie są dobrze przez organizm wykorzystywane. 

Zasady diety rozdzielnej

W diecie rozdzielnej, produkty dzieli się na trzy podstawowe grupy - białka, węglowodany i grupę neutralną. Zasady są dość proste - nie łączy się w jednym posiłku białek i węglowodanów, ale zarówno białka, jak i węglowodany, można łączyć z grupą neutralną. Zasady te dotyczą nie tylko konkretnej potrawy, ale i całego posiłku, nie można więc zjeść jednego dania z węglowodanów, a zaraz później takiego składającego się głównie z białka. Musi je dzielić odpowiednia przerwa.

Do poszczególnych grup należą oczywiście konkretne produkty, których przykłady prezentujemy poniżej.
BIAŁKA
sery (wszystkie odmiany), jajka (całe jajka i samo białko), ryby (dotyczy wszystkich gatunków ryb, skorupiaków i owoców morza), mięso (wszystkie rodzaje mięs, w tym drób czy podroby), mleko (i niektóre przetwory mleczne), soja (a także jego odmiany, np. mleko sojowe, tofu, makaron sojowy i inne), niektóre owoce (jagodowe - oprócz czarnych jagód, owoce pestkowe i cytrusowe, z wyjątkiem świeżych fig, daktyli i bananów), napoje (takie jak soki owocowe, warzywne, herbaty owocowe, białe i czerwone wino, szampan)

WĘGLOWODANY
zboża (czyli żyto, jęczmień, pszenica, owies, proso, orkisz, ryż, pęczak, kasza gryczana, kasza jaglana, kasza manna, kuskus, kukurydza), produkty zbożowe (a więc mąki, chleby, płatki zbożowe, otręby, a także inne wyroby piekarnicze), wszelkie makarony (za wyjątkiem makaronu sojowego, który zaliczany jest do białek), warzywa o dużej zawartości skrobi (ziemniaki, skorzonera, bataty), owoce (banany, świeże figi, daktyle, kasztany jadalne, suszone owoce - za wyjątkiem rodzynek, które są zaliczane do grupy neutralnej), słodziki i słodycze (zalicza się do nich także miód, cukier, melasa, syrop klonowy i wszystkie inne, wyrabiane z nich produkty), piwo

PRODUKTY NEUTRALNE
warzywa (wszystkie surowe i gotowane warzywa liściaste, korzenne, bulwiaste, owocowe i kapustne, wszystkie rodzaje sałat, grzyby - ale za wyjątkiem ziemniaków, batatów, skorzonery, zaliczanych do węglowodanów), kiełki (świeże kiełki wszystkich warzyw, bez wyjątków), owoce (wszystkie świeże i mrożone, poza wyjątkami zaznaczonymi wcześniej, rodzynki), oliwki, zakwaszone przetwory mleczne (takie jak masło, kefiry, jogurty, słodka i kwaśna śmietana, a także bardzo tłuste sery, takie powyżej 45% tłuszczu), surowe ryby (np. w sushi), zioła (wszystkie świeże, ale także i suszone), nasiona, orzechy i pestki (także wszystkie świeże i suszone), tłuszcze roślinne (a więc oliwy i oleje), żółtka jajek, środki żelujące, świeże i suszone drożdże, przyprawy, musztarda, chrzan, whisky, gin

W żadnej z tych grup nie zostały ujęte nasiona roślin strączkowych. Dzieje się tak dlatego, że te nasiona zawierają najczęściej mieszankę skrobi i białek, ale dominuje w nich skrobia (poza wymienioną wcześniej soją), co pozwala mieszać je zarówno z ziarnami, jak i warzywami.

Tak skomponowana dieta, według niektórych dietetyków oraz zwolenników tej metody, powoduje lepsze trawienie, szybką i naturalną utratę wagi (jej regulację na stałe), a także odciążenie jelit i żołądka, a przez co też dodanie energii.
Dieta rozdzielna nie musi być trudna - wystarczy nauczyć się dobrze planować swoje posiłki. Źródło: shutterstock

Efekty diety rozdzielnej

Dieta rodzielna bywa nazywana także dietą rozdzielną lub dietą Hay, od nazwiska Williama Howarda Haya, który ją opracował i opisał. W swojej pracy doszedł do wniosku, że narządy trawienne człowieka muszą wytwarzać i uwalniać różne płyny trawienne oraz enzymy, by w tym samym czasie rozkładać białka zwierzęce i nabiał (które są trawione w kwaśnym środowisku) oraz skrobię (które są trawione w środowisku zasadowym). Według niego ten proces obciąża narządy, spowalnia trawienie i prowadzi m.in. do zmęczenia i ospałości. Z efektów diety rozdzielnej korzystał podobno nawet Henry Ford, znany potentat motoryzacyjny.

Dieta bogata w owoce i warzywa wiąże się zawsze z wieloma korzyściami zdrowotnymi, a także ze zwiększoną energią, lepszym samopoczuciem, poprawą wyników badań, zwiększeniem ilości mikro i makroelementów w organizmie. Przyczynia się także do zmniejszenia masy tłuszczowej i zwiększenia masy kostnej. Dieta niełączenia, oparta na pełnowartościowych składnikach, może z pewnością wyrządzić niewiele szkód.

Czy dieta rozdzielna to zdrowy i skuteczny sposób na odchudzanie?

Niektóre badania wskazują, że rozdzielny sposób odżywiania może być skutecznym i potężnym narzędziem do odchudzania, ale, co ciekawe, nie z powodu enzymów trawiennych. Naukowcy odkryli, że bardziej monotonne posiłki, czyli np. składające się z samych białek lub owoców powodują, że spożywa się ich nawet do 35% mniej! Może to być przyczyna – lub jedna z przyczyn – satysfakcjonujących efektów odchudzania. Należy jednak uważać na nudę i monotonię, która wkrada się czasem w posiłki, pomimo potencjalnych korzyści odchudzających. Zbyt wiele ograniczeń może wywołać skutek odwrotny do zamierzonego. Dieta musi pozostać zróżnicowana, by nie doprowadzić się do niedoborów witamin i minerałów i by nie spowolnić metabolizmu.

Dieta rozdzielna – jadłospis na 5 dni

Wbrew pozorom, dieta niełączenia nie musi być trudna ani skomplikowana, a podział na poszczególne grupy jest logiczny i łatwy do zapamiętania. Poniżej przedstawiamy przykładowy, zdrowy jadłospis na pięć dni.

Dzień 1
Śniadanie: Sałatka z awokado i pomidorów z pestkami dyni i słonecznika
Obiad: Burger fasolowo-warzywny (bez bułki, podany np. z pieczonymi warzywami)
Kolacja: Pasztet warzywny podany z ogórkami kiszonymi

Dzień 2
Śniadanie: Kanapka z grillowanymi warzywami i oliwą
Obiad: Potrawka z ciecierzycy na mleku kokosowym, z kolendrą
Kolacja: Zupa ze szpinaku, kalafiora i ziemniaków

Dzień 3
Śniadanie: Owsianka z cynamonem, orzechami i owocami (np. prażonymi lub świeżymi)
Obiad: Placuszki marchewkowo-pietruszkowe z jogurtem i z ziołami
Kolacja: Hummus z warzywami

Dzień 4
Śniadanie: Jajka sadzone, podane ze świeżymi warzywami
Obiad: Dhal z czerwonej soczewicy z mlekiem kokosowym
Kolacja: Bułka (np. orkiszowa) z pesto z pietruszki lub bazylii i pomidorem

Dzień 5
Śniadanie: Kuskus z pomarańczą i migdałami
Obiad: Kotlet z warzywami (bez ziemniaków)
Kolacja: Pieczone bataty z ciecierzycą i granatem
Dieta rozdzielna polega na niemieszaniu białek i węglowodanów w jednym posiłku. Źródło: shutterstock

Dieta rozdzielna - wady i wątpliwości

Niestety, nie wszyscy wierzą w skuteczność tego sposobu odżywiania, ponieważ tak naprawdę istnieje bardzo niewiele produktów spożywczych, które składają się wyłącznie z jednego składnika odżywczego; najczęściej pokarmy są połączeniem węglowodanów, białka i tłuszczów, ale w różnych proporcjach. Można więc powiedzieć, że łączenie pokarmów jest w pewnym sensie niemożliwe.

Entuzjaści tej diety uważają jednak, że nie należy popadać w przesadę – np. do warzywnego pasztetu można dodać jajko, ale nie należy już jeść tradycyjnego schabowego z ziemniakami (za to można z surówką!). Wszystko jest kwestią odpowiednich proporcji. Niestety nie ma naukowych dowodów na to, że niełączenie konkretnych pokarmów przynosi jakiekolwiek korzyści, niemniej jest to dieta oparta na zrównoważonych zasadach, warzywach i owocach, można więc jej działanie wypróbować i samodzielnie ocenić jej wpływ na zdrowie i wagę.
Ekologia.pl (Magdalena Karwat)

Bibliografia

  1. “https://www.infofit.ca/food-combining-work-hay-diet/”; data dostępu: 2021-03-01
  2. “https://www.firstforwomen.com/posts/diet/dissociated-diet-hay-diet-plan-155876”; data dostępu: 2021-03-01
  3. “https://www.synergy-health.co.uk/body-and-diet/the-hay-diet/”; data dostępu: 2021-03-01
  4. “https://dietsinreview.com/diets/hay-diet/”; data dostępu: 2021-03-01
  5. “https://www.health.com/nutrition/food-combining”; data dostępu: 2021-03-01
  6. “https://www.healthline.com/nutrition/food-combining#TOC_TITLE_HDR_2”; data dostępu: 2021-03-01
  7. Agnieszka Maciąg; “Smak szczęścia”; wyd. Otwarte, Kraków 2015.;
  8. Agnieszka Maciąg; “Smak zdrowia”; wyd. Otwarte, Kraków 2017;
Ocena (3.6) Oceń:
Pasaż zakupowy