Aktywne dziecko, to mądre dziecko

Aktywne fizycznie dzieci mają lepiej rozwiniętą substancję białą w mózgu. Im bardziej kompaktowa jest istota biała, tym lepiej funkcjonuje uwaga i przebiega proces zapamiętywania. – wynika z badań opublikowanych na łamach czasopisma „Frontiers in Human Neuroscience”.

Fot. Steven Depolo[CC BY 2.0 ], Flickr.comFot. Steven Depolo[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Badanie, które przeprowadzono na grupie 9 i 10-latków, wykazało, że dzieci, które są sprawne fizycznie mają więcej włóknistych, kompaktowych traktów istoty białej w mózgu niż ich rówieśnicy, charakteryzujący się gorszą kondycją.

Istota biała jest zbudowana z aksonów oraz oligodendrocytów, czyli gleju skąpokomórkowego. Aksony to wypustki neuronów, przez które przewodzone są i przekazywane dalszym komórkom impulsy nerwowe. Im bardziej kompaktowa jest istota biała, tym szybciej i efektywniej działają nerwy, dzięki czemu lepiej funkcjonuje uwaga i przebiega proces zapamiętywania.

„Poprzednie badania pokazywały, że dzieci charakteryzujące się wyższym poziomem sprawności fizycznej mają lepiej rozwiniętą substancję szarą w rejonie mózgu odpowiedzialnym za pamięć i uczenie” – komentuje Laura Chaddock-Heyman z Uniwersytetu Illinois. „Teraz po raz pierwszy sprawdziliśmy, jak sprawność fizyczna wiąże się z istotą białą w mózgach dzieci”.

Naukowcy postanowili przyjrzeć się pięciu traktom istoty białej, związanym z funkcjonowaniem uwagi i pamięci, w mózgach 24 uczestników badań. W eksperymencie uwzględniono takie czynniki jak: status społeczny i ekonomiczny, prędkość dojrzewania, IQ, diagnoza ADHD lub innych zaburzeń uczenia się. Wyniki opublikowano we „Frontiers in Human Neuroscience”.
fot. pixabay.com

Badacze już wcześniej byli świadomi wpływu sprawności fizycznej na istotę białą u osób dorosłych, teraz jednak odkryli, że związek ten zachodzi również w dzieciństwie.

Jak poprawić sprawność intelektualną dziecka? „Niektóre działania są bardzo proste: warto na przykład zadbać o to, by dziecko piło odpowiednio dużo wody, bo to poprawia szybkość reakcji i usprawnia funkcjonowanie mózgu. Zespół Uniwersytetu East London pokazał, że wypicie zaledwie szklanki wody sprawia, że mózg pracuje o 14 proc. szybciej.” − mówi Michał Sobieraj z platformy BrainMax.pl.
„Wspaniały doping intelektualny zapewniają także borówki, ponieważ poprawiają dopływ krwi i tlenu do mózgu poprawiając pamięć i koncentrację uwagi nawet na 5 godzin od spożycia porcji. Niezwykła pod względem korzyści, jakie odnosi mózg, jest nauka żonglowania, bo dzięki niej objętość istoty białej zwiększa się nawet o 5 proc. jak wykazały badania naukowców z uniwersytetu Oxford.”

A jeśli dziecko woli spędzać czas przed komputerem, warto dać mu gry, które rozwiną jego zdolność koncentracji, zapamiętywania czy zdolności językowe. „Takie gry zostały stworzone przez psycholog mgr Alicję Leszczyńską i pedagog mgr Agnieszkę Tetela-Lipecką przy współpracy z dr. Przemysławem Bąblem z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego”. – dodaje Michał Sobieraj.