Smartfony, tablety i komputery towarzyszą dzieciom od najmłodszych lat życia. Dajemy dziecku telefon do ręki, kiedy marudzi albo kiedy chcemy mieć przez chwilę święty spokój. Niestety nie jest to dobre rozwiązanie. Nowe badanie wykazało, że zbyt długi czas spędzony przed ekranem może siać spustoszenie w rozwijającym się jeszcze dziecięcym mózgu.

Do jakich wniosków doszli naukowcy? Badanie wykazało, że dzieci, które korzystały z telefonów, tabletów i komputerów więcej niż zalecana godzina dziennie, miały bardziej zdezorganizowaną, słabo rozwiniętą istotę białą w całym mózgu ‒ która odpowiada za rozwój języka, umiejętności czytania i pisania oraz umiejętności poznawcze. Mówiąc ogólnie ‒ nadmierny czas spędzony przed ekranem telefonu czy tableta był istotnie związany z gorzej rozwijającymi się umiejętnościami czytania i pisania oraz umiejętnością posługiwania się ekspresyjnym językiem, a także z mniejszą zdolnością do szybkiego nazywania obiektów.
„To pierwsze badanie, które udokumentowało powiązania między czasem spędzonym przez ekranem, a niższymi pomiarami struktury mózgu i umiejętności u dzieci w wieku przedszkolnym” ‒ powiedział główny autor dr John Hutton, pediatra i badacz kliniczny w szpitalu dziecięcym w Cincinnati.
„Jest to ważne, ponieważ mózg rozwija się najszybciej w ciągu pierwszych pięciu lat życia” - powiedział Hutton. „Właśnie wtedy mózgi są bardzo plastyczne i wchłaniają wszystko, tworząc silne połączenia nerwowe na całe życie”.
Badania wykazały, że nadmierne oglądanie telewizji jest związane z niezdolnością dzieci do skupiania uwagi i jasnego myślenia, przy jednoczesnym zwiększeniu złych nawyków żywieniowych i problemów behawioralnych. Wykazano również powiązania między nadmiernym czasem przed ekranem i opóźnieniami językowymi, słabym snem, zaburzeniami funkcji wykonawczych oraz spadkiem zaangażowania rodziców i dzieci.
„Korzystanie z mediów ekranowych jest powszechne, w domach, w placówkach opieki nad dziećmi i szkołach w coraz młodszym wieku” ‒ mówi dr Hutton. „Nasze odkrycia podkreślają potrzebę zrozumienia wpływu czasu spędzonego przed ekranem na mózg, szczególnie na etapach dynamicznego rozwoju mózgu we wczesnym dzieciństwie. Pomoże to rodzicom i decydentom ustalić zdrowe granice w korzystaniu ze zdobyczy technologii”.
Badanie zostało sfinansowane przez Procter Scholar Award od Cincinnati Children's Research Foundation.
Ekologia.pl (JSz)
Bibliografia
- John S. Hutton, Jonathan Dudley, Tzipi Horowitz-Kraus, Tom DeWitt, Scott K. Holland. ; “Associations Between Screen-Based Media Use and Brain White Matter Integrity in Preschool-Aged Children.”; JAMA Pediatrics, 2019; e193869 DOI: 10.1001/jamapediatrics.2019.3869;