Jak sprawić by nasze dzieci były szczęśliwe? Serwujmy im warzywa i owoce

Nowe badania pokazują, że dieta bogata w świeże owoce i warzywa może być również dobra dla umysłu, zwłaszcza jeśli jesteś dorastającym dzieckiem.



fot. shutterstockfot. shutterstock

Zespół badawczy przeanalizował dane prawie 9000 dzieci w 50 szkołach. Odkrył, że rodzaje śniadań i obiadów spożywanych zarówno przez uczniów szkół podstawowych, jak i średnich były istotnie związane z dobrostanem.
Badania przeprowadzone przez University of East Anglia dzieci, które stosują zdrowszą dietę, pełną owoców i warzyw, mają lepsze samopoczucie psychiczne. Opublikowane dzisiaj nowe badanie jest pierwszym, które bada związek między spożyciem owoców i warzyw, wyborem śniadania i obiadu oraz dobrostanem psychicznym dzieci w wieku szkolnym w Wielkiej Brytanii. Pokazuje, w jaki sposób spożywanie większej ilości owoców i warzyw wiąże się z lepszym samopoczuciem, zwłaszcza wśród uczniów szkół średnich. A dzieci, które spożywały pięć lub więcej porcji owoców i warzyw dziennie, miały najwyższe wyniki w zakresie samopoczucia psychicznego.

Badanie było prowadzone przez partnerów UEA Health and Social Care Partners we współpracy z Radą Hrabstwa Norfolk. Zespół twierdzi, że należy opracować strategie zdrowia publicznego i politykę szkolną, aby zapewnić wszystkim dzieciom dostęp do dobrej jakości żywienia przed szkołą i w jej trakcie, by zoptymalizować samopoczucie psychiczne i umożliwić dzieciom pełne wykorzystanie ich potencjału.

Główny badacz, prof. Ailsa Welch z Norwich Medical School UEA, powiedział: „Wiemy, że złe samopoczucie psychiczne jest poważnym problemem dla młodych ludzi i może mieć długoterminowe negatywne konsekwencje.

„Naciski mediów społecznościowych i współczesnej kultury to potencjalne przyczyny rosnącej częstości występowania niskiego dobrostanu psychicznego u dzieci i młodzieży. „I rośnie świadomość znaczenia zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia we wczesnym okresie życia – nie tylko dlatego, że problemy ze zdrowiem psychicznym nastolatków często utrzymują się w wieku dorosłym, prowadząc do gorszych osiągnięć. „Chociaż powiązania między odżywianiem, a zdrowiem fizycznym są dobrze zrozumiane, do tej pory niewiele wiadomo na temat tego, czy odżywianie odgrywa rolę w emocjonalnym samopoczuciu dzieci. Dlatego postanowiliśmy zbadać związek między wyborami żywieniowymi a dobrym samopoczuciem psychicznym wśród dzieci w wieku szkolnym."

Zespół badawczy przeanalizował dane od prawie 9000 dzieci w 50 szkołach w Norfolk (7570 uczniów szkół średnich i 1253 uczniów szkół podstawowych) zaczerpnięte z badania Norfolk Children and Young People's Health and wellbeing. Ta ankieta została zlecona przez Departament Zdrowia Publicznego Rady Hrabstwa Norfolk oraz Norfolk Safeguarding Children Board. Dzieci biorące udział w badaniu samodzielnie zgłaszały swoje wybory żywieniowe i brały udział w testach samopoczucia psychicznego, które obejmowały radość, relaksację i dobre relacje interpersonalne.

Prof. Welch powiedział: „Jeśli chodzi o odżywianie, odkryliśmy, że tylko około jedna czwarta dzieci w wieku gimnazjalnym i 28 procent dzieci w wieku szkolnym zgłosiła spożywanie zalecanych pięciu owoców i warzyw dziennie. „Jeden na pięcioro uczniów szkół średnich i jedno na 10 dzieci ze szkół podstawowych nie jadło śniadania. A więcej niż jedno na 10 uczniów szkół średnich nie jadło obiadu. Zespół przyjrzał się powiązaniu między czynnikami żywieniowymi a samopoczuciem psychicznym i wziął pod uwagę inne czynniki, które mogą mieć wpływ, takie jak niekorzystne doświadczenia z dzieciństwa i sytuacje domowe.

Dr Richard Hayhoe, również z Norwich Medical School UEA, powiedział: „Odkryliśmy, że prawidłowe odżywianie wiązało się z lepszym samopoczuciem psychicznym u dzieci. I że szczególnie wśród dzieci w wieku szkolnym istnieje naprawdę silny związek między pożywną dietą, z owocami i warzywami oraz lepszym samopoczuciem psychicznym. „Dzieci, które jadły tradycyjne śniadanie, miały lepsze samopoczucie niż te, które jadły tylko przekąskę lub napój. Ale dzieci ze szkół średnich, które piły napoje energetyczne na śniadanie, miały szczególnie niskie wyniki w zakresie samopoczucia psychicznego, nawet niższe niż dzieci, które w ogóle nie spożywały śniadania. „Według naszych danych, w klasie 30 uczniów szkół średnich około 21 osób zje konwencjonalne śniadanie, a co najmniej czterech nie będzie nic jeść ani pić przed rozpoczęciem porannych zajęć.

„Podobnie co najmniej trzech uczniów pójdzie na zajęcia popołudniowe bez obiadu. Jest to niepokojące i prawdopodobnie wpłynie nie tylko na wyniki w nauce w szkole, ale także na fizyczny wzrost i rozwój.

„Kolejną interesującą rzeczą, którą odkryliśmy, było to, że odżywianie miało taki sam lub większy wpływ na samopoczucie, jak czynniki takie jak regularne kłótnie lub przemoc w domu.

Prof. Welch powiedział: „Jako potencjalnie modyfikowalny czynnik na poziomie indywidualnym i społecznym, odżywianie stanowi ważny cel zdrowia publicznego dla strategii mających na celu poprawę samopoczucia psychicznego dzieci. Należy opracować strategie zdrowia publicznego i politykę szkolną, aby zapewnić wszystkim dzieciom dostęp do dobrej jakości żywienia zarówno przed szkołą, jak i w jej trakcie, aby zoptymalizować samopoczucie psychiczne i umożliwić dzieciom pełne wykorzystanie ich potencjału”.
Ekologia.pl (JSz)

Bibliografia

  1. Richard Hayhoe, Boika Rechel, Allan B Clark, Claire Gummerson, S J Louise Smith, Ailsa A Welch; “Cross-sectional associations of schoolchildren’s fruit and vegetable consumption, and meal choices, with their mental well-being: a cross-sectional study. ”; BMJ Nutrition, Prevention & Health, 2021; e000205 DOI: 10.1136/bmjnph-2020-000205;
Ocena (3.8) Oceń: