Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” po raz drugi

fot. USDAgovfot. USDAgov

Pozytywne rezultaty pierwszej edycji kampanii informacyjno-promocyjnej „5 porcji warzyw, owoców lub soku” zaowocowały kontynuacją programu. Aktualna odsłona tej szeroko zakrojonej akcji będzie trwała trzy lata i podobnie jak poprzednia, kierowana będzie do matek i dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Swoim zasięgiem obejmie nie tylko Polskę, ale i Rumunię.



Edukacji nigdy dość – pierwsza edycja programu

Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” jest projektem informacyjno-promocyjnymo charakterze prospołecznym. Głównym jej celem jest propagowanie właściwego stylu życia, na który składa się przede wszystkim prawidłowa, zbilansowana dieta, bogata w odpowiednie porcje owoców, warzyw lub soku. Porcja to średniej wielkości owoc lub warzywo albo też kilka mniejszych sztuk, przy czym sok może zastąpić jedną z tych porcji. Ważnym aspektem kampanii jest zwiększenie właściwej świadomości wśród dzieci i dorosłych na temat spożycia warzyw, owoców i soków oraz edukacja w zakresie głównych jej idei.

Pierwsza edycja kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” miała miejsce na terenie Polski w latach 2008-2010. Po jej zakończeniu przeprowadzono badania, które wykazały, że wśród matek mających dzieci w wieku wczesnoszkolnym wzrosła świadomość na temat odpowiedniego spożywania warzyw i owoców oraz soków, jako ich wygodnej alternatywy. Już 44% badanych matek miało wiedzę, że pojedynczy owoc lub warzywo stanowi jedną porcję, co pomaga w szybkim przeliczaniu owoców i warzyw na odpowiednie racje dzienne. Był to wynik o 10% wyższy niż na starcie kampanii. Badanie pokazało również, że matki skutecznie zachęcają swoje pociechy do picia soków, gdyż 29% dzieci sięga po nie chętnie, alternatywnie dla spożycia warzyw i owoców. Ponadto 6 na 10 matek ma świadomość, że największą, nieocenioną korzyścią płynącą ze spożycia warzyw, owoców lub soku są dostarczane przez nie witaminy i minerały.

Wg eksperta dr Agnieszki Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia: Wszystkie działania edukacyjne, aby przyniosły pożądane efekty, muszą trwać wiele lat. W przypadku tej kampanii wzrost wiedzy żywieniowej i zmiana zachowań żywieniowych pojawiła się dość szybko. Matki to jednak grupa osób najbardziej wyczulona na prozdrowotne zachowania żywieniowe. By objąć większą i bardziej różnorodną grupę społeczeństwa, kampania powinna być kontynuowana, zarówno wśród dzieci, jak i osób dorosłych. Wówczas jej sukcesy nie zostaną zaprzepaszczone.

Pierwsza edycja kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” wpłynęła na zwiększenie świadomości matek co do znaczenia regularnego spożywania warzyw i owoców oraz na częstsze ich wprowadzanie do codziennej diety - stwierdza dr Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego - Dlatego można mieć nadzieję, że kolejna edycja tej kampanii da równie dobre rezultaty, i że oczywistym będzie nie tylko to, że warzywa i owoce mają korzystne znaczenie dla organizmu, ale i że ich spożywanie w ilości przynajmniej 5 porcji dziennie pozwala na dobre zbilansowanie diety. Należy pamiętać, że wyrobienie dobrych nawyków żywieniowych w okresie dzieciństwa, wpływa na sposób odżywiania przez dalsze życie.

Ponadto dr Dariusz Włodarek powtarza, że zdrowy styl życia jest niezbędnym warunkiem prawidłowego rozwoju w okresie dzieciństwa i młodości oraz utrzymania zdrowia przez całe życia. Jednym z kluczowych elementów prawidłowego żywienia jest spożywanie każdego dnia przynajmniej pięciu porcji warzyw

i owoców, które dostarczają nam witaminy i inne substancje bioaktywne korzystnie wpływające na nasz organizm. Podobne znaczenie dla organizmu jak spożywanie surowych warzyw i owoców mają też soki, dlatego też można nimi zastępować jedną z porcji warzyw i owoców w ciągu dnia.

Aktualna edycja kampanii będzie trwała przez trzy lata, do września 2014 roku. Działania z nią związane toczą się jednocześnie na terenie Polski i Rumunii, a jej inicjatorem jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS). Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej i Rzeczpospolitej Polskiej oraz z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego.

Dieta bazująca na warzywach i owocach - nie do zastąpienia!

Warzywa, owoce i soki powinny być nieodłącznym elementem diety każdego człowieka, niezależnie od wieku. Ponieważ dzieci z reguły nie przepadają za warzywami i owocami, ważną rolą rodziców jest przekonanie pociech do regularnego jedzenia warzyw, owoców lub picia soków. Czego to nie robią młode mamy by temu zadaniu sprostać?

Znana i ceniona aktorka młodego pokolenia, Magdalena Kumorek, mama dwójki dzieci mówi: Jestem fanką owoców i warzyw! Nie wyobrażam sobie dnia bez jabłka czy zupy pełnej jarzyn. W sezonie wiosenno – letnim owoce i warzywa są żelaznym punktem mojego codziennego menu. I nie tylko mojego, ale także mojej rodziny. Wiadomo, że dzieci niektórych warzyw nie wezmą do ust, ale staram się „przemycać” w ich posiłkach możliwie jak najwięcej tych produktów. Jestem w tym bardzo kreatywna, bo robię to dla ich dobra. W myśl przysłowia – „Czym skorupka za młodu nasiąknie...” uczę moje dzieci, że warzywa, owoce a także soki są podstawą właściwego odżywiania.

Ocena (3.7) Oceń:
Pasaż zakupowy