Ile powinno spać dziecko? Późniejsze wstawanie sprzyja nauce

Naukowcy apelują o późniejsze rozpoczynanie lekcji w szkole. Dlaczego? Bo im później uczniowie pochylą się nad książkami, tym lepiej przyswoją wiedzę, lepiej wypadną w testach i będą po prostu szczęśliwsze.

W artykule opublikowanym na łamach czasopisma „Learning, Media and Technology” naukowcy z Uniwersytetów w Harvard i Oxford przekonują, że wczesne zrywanie się z łóżek nie sprawia, że dzieci i nastolatkowie mają więcej energii, uczą się efektywniej i osiągają lepsze wyniki na sprawdzianach. Często jest wręcz przeciwnie – zbyt wczesne wstawanie szkodzi funkcjom poznawczym i nie sprzyja koncentracji. A w dłuższej perspektywie niedobór snu trzykrotnie zwiększa ryzyko nadwagi i otyłości u dzieci.

Jaki jest zatem optymalna godzina, by wyciągnąć dziecko z łóżka?

Na podstawie doniesień naukowych badacze ustalili czas, kiedy dzieci i młodzież powinny w rzeczywistości zaczynać swój dzień w szkole. Dla 10-latków szkoła powinna zaczynać się od godziny 8:30 rano. Starsze dzieci, w wieku około 16 lat, powinny zaczynać naukę między 10, a 10:30. Z kolei 18-latkowie nie powinni otwierać książek przed godziną 11:00. W przypadku studentów im później tym lepiej. Późniejsza nauka, to lepsze wyniki w nauce i lepsze samopoczucie – wynika z badań.

Naukowcy zwracają uwagę, że dzieci i nastolatki, którzy ociągają się z porannym wstawaniem nie są leniwe – ich biologiczny rytm dnia po prostu nie zgrywa się z planem lekcji.

Może rozwiązaniem jest wcześniejsze posyłanie dzieci do łóżek? O ile może to poskutkować w przypadku młodszych dzieci, o tyle w przypadku nastolatków nie zadziała. Faza dojrzewania, to nie tylko buzujące hormony, ale i zawirowania w wydzielaniu melatoniny, która opowiada za sen. A wraz z wiekiem następuje stopniowe przesuwanie się fazy snu w kierunku wieczornym. Nastolatkowie wraz z wiekiem coraz później chodzą spać, ponieważ wcześniej nie czują senności, ale pory wstawania przesunąć nie mogą.

Czy ministerstwo edukacji posłucha naukowców? Czas pokaże. Chociaż na rewolucyjne zmiany nie ma co liczyć.