Reprezentacyjnie na „makulaturze”?

Kilka dni temu zakończyły się XVII Wrocławskie Targi Książki Naukowej, podczas których odbył się konkurs „Na najtrafniejszą szatę graficzną książki naukowej”. Wyróżnienie otrzymała książka wydrukowana na papierze z recyklingu.Kilka dni temu zakończyły się XVII Wrocławskie Targi Książki Naukowej, podczas których odbył się konkurs „Na najtrafniejszą szatę graficzną książki naukowej”. Wyróżnienie otrzymała książka wydrukowana na papierze z recyklingu.

Kilka dni temu zakończyły się XVII Wrocławskie Targi Książki Naukowej, podczas których odbył się konkurs „Na najtrafniejszą szatę graficzną książki naukowej”. Wyróżnienie otrzymał podręcznik „Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce” wydany przez Fundację Sendzimira, co jest zdarzeniem o tyle nietypowym, że nieczęsto zdarza się, aby tego typu nagrodę otrzymała książka wydrukowana na papierze z recyklingu. Dotychczas „makulatura” była zarezerwowana przede wszystkim na wewnętrzne, robocze potrzeby, nie zaś na oficjalne publikacje czy wydawnictwa naukowe, podręczniki. To wyróżnienie pokazuje, że ten trend zaczyna się zmieniać – na lepsze.



Jak komentuje Tomasz Bergier, prezes Fundacji Sendzimira i współredaktor podręcznika „Wyzwania Zrównoważonego Rozwoju w Polsce”: „Działania mające na celu realizację założeń CSR czy zrównoważonego rozwoju w firmie lub innej organizacji warto zacząć od prostych rozwiązań. To ma też ogromny wpływ na wizerunek firmy czy organizacji – często koncentrujemy się na działaniach, które pozwolą przyciągnąć uwagę szerszej publiczności czy mediów, zapominając o codziennych, prostych rozwiązaniach, które budują reputację – jednym z takich rozwiązań może być drukowanie wydawnictw firmy czy organizacji, raportów, broszur itp. właśnie na papierze z recyklingu czy z upraw certyfikowanych, które podkreślą poważne podejście do CSR. My w Fundacji Sendzimira bardzo często jesteśmy „sprawdzani”, nawet przez osoby blisko z nami zaprzyjaźnione i współpracujące: „a czy te plakaty to na papierze z makulatury? A magazyn?”. Staramy się, aby odpowiedź zawsze mogła zabrzmieć „tak” – nawet w przypadku wizytówek.”

Jakub Kronenberg, pod kierunkiem którego powstał podręcznik, dodaje: „Postępując zgodnie z zasadą 3R (Reduce, Reuse, Recycle), staramy się ograniczać ilość drukowanych publikacji, udostępniając je jednocześnie bez ograniczeń w wersji elektronicznej na naszej stronie internetowej. Na szczęście to podejście pomału zyskuje na popularności. Zdajemy sobie sprawę, że coraz więcej osób korzysta z publikacji właśnie w ten sposób, choć oczywiście wciąż są też tacy, którzy ze względu na stare przekonania potrzebują książek w wersji papierowej. W myśl zasady 3R, kierujemy nasze publikacje przede wszystkim do bibliotek i innych instytucji, gdzie może z nich korzystać więcej niż jedna osoba.”

Tomasz Bergier zwraca ponadto uwagę na kwestie odpowiedniego zaprojektowania publikacji: „Musimy pamiętać o tym, że chcemy by była czytana. To może być trywialne stwierdzenie, ale nasuwa pytanie – co możemy zrobić, aby zachęcić czytelnika do lektury nie tylko merytorycznie? W naszym podręczniku każda z czterech części – Podstawy, Biznes, Samorząd Lokalny oraz Konsument i Obywatel – została oznaczona kolorowymi „fiszkami”, które ułatwiają natychmiastowy dostęp do każdej z nich bez konieczności zaglądania do spisu treści. Również studia przypadku oraz opisy narzędzi towarzyszące każdemu rozdziałowi zostały wyróżnione graficznie. Z pewnością przejrzysty układ publikacji również przyczynił się do uzyskania przez naszą książkę wyróżnienia. Jednak to, co stanowi w tym przypadku przełom, to fakt dostrzeżenia przez jury konkursu faktu, iż publikacja wydana na tak zwanej „makulaturze” może być atrakcyjna graficznie. Należy mieć nadzieję, że trend drukowania oficjalnych, reprezentatywnych publikacji na papierze z recyklingu (i równocześnie zastępowania druku wersjami cyfrowymi) będzie się nasilał - aż do momentu, w którym stanie się powszechną praktyką.



Moim zdaniem
Czy drukowanie wydawnictw firmy czy organizacji, raportów, broszur itp. na papierze z recyklingu to dobry pomysł
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy