Ekologiczna moda jest za mało atrakcyjna dla europejskich konsumentów

Fot. sxc.huFot. sxc.hu

Najnowsze badania przeprowadzone przez naukowców z Międzynarodowego Uniwersytetu z Monako (International University of Monaco), który stanowi cześć francuskiej grupy INSEEC Group, dowodzą, że moda ekologiczna pociąga bardziej mieszkańców Ameryki Północnej niż Europejczyków. Jest to głównie związane z faktem, że po drugiej stronie Atlantyku potencjalny nabywca mody ekologicznej jest postrzegany jako osoba młoda, „na czasie” i pewna siebie, natomiast w Europie jest widziany jako ktoś o niezbyt wyrafinowanych gustach.



W raporcie z badań, zatytułowanym „Green in Fashion” naukowcy z IUM – Marie-Cécile Cervellon (PhD), Sandrine Ricard (PhD) i Helena Hjerth – zbadali zainteresowanie konsumentów modą ekologiczną. W badaniach wzięło udział ponad stu Europejczyków oraz mieszkańców Ameryki Północnej. Odpowiedzieli oni na pytania dotyczące ich motywacji do zakupu produktów związanych z modą ekologiczną oraz wyobrażeń jakie mają na temat statystycznego nabywcy ubrań ekologicznych.

Naukowcy dowiedli, że głównymi czynnikami decydującymi o zakupie ekologicznych ubrań są : ochrona środowiska, problematyka związana ze zdrowiem oraz etyka. Na dzień dzisiejszy, zainteresowanie zakupem tego typu towarów jest umiarkowane. 

„Konsumenci zdają się być gotowi, aby zapłacić więcej za żywność ekologiczną, lecz w przypadku mody ekologicznej zainteresowanie i zaangażowanie konsumentów jest na obecną chwilę jeszcze mało widoczne” – mówi Sandrine Ricard, wiceprezydent z IUM oraz członek ekipy naukowców –„Istnieje potrzeba lepszego informowania konsumentów o tym czym właściwie jest moda ekologiczna. Należy również pracować nad uatrakcyjnieniem zarówno produktów jak i ich marketingu.”

Naukowcy z IUM odkryli, że mieszkańcy Ameryki Północnej postrzegają modę ekologiczną pozytywniej niż Europejczycy. Po części, jest to związane z faktem, że wiele osobistości w Ameryce Północnej wypromowało już własne ekologiczne marki ubraniowe, np marka Edun, wykreowana przez piosenkarza Bono oraz jego żonę. Mieszkańcom Ameryki Północnej ekologiczna moda kojarzy się z dwudziestoletnią kobietą, ubraną prosto, ale w dobrym guście i seksownie.

Europejczykom, ekologiczna moda kojarzy się wręcz odwrotnie – z brakiem gustu. W ich wyobrażeniu, klasyczny nabywca ubrań ekologicznych to kobieta po czterdziestym roku życia, prowadząca zdrowy, ale też mało wyrafinowany tryb życia. Jako że ubrania ekologiczne są dość drogie, ich nabywcy, w oczach Europejczyków, to ludzie lubiący się afiszować i mający dobry status materialny.

Badania również ukazały, że przesłanie mody ekologicznej nie jest zbyt zrozumiałe dla większości osób biorących udział w sondażu. Ci ostatni nie są w stanie dokładnie wyjaśnić znaczenia terminu „moda ekologiczna”. Poosiadają oni również mało informacji na temat norm związanych z produkowaniem ubrań ekologicznych.
Źródło: NOIR SUR BLANC


Ocena (3.8) Oceń: