Ta kolekcja ubrań nie może być „świadoma”

Fot. www.livingwagetshirt.files.wordpress.comFot. www.livingwagetshirt.files.wordpress.com

Ruszyła kampania reklamowa H&M „Conscious Collection”, której twarzą na rok 2013 została Vanessa Paradis. Według Clean Clothes Campaign, stoi ona w zupełnej sprzeczności z rzeczywistością panującą w azjatyckich fabrykach odzieżowych, gdzie masowo dochodzi do omdleń w wyniku ciągłego niedożywienia i przepracowania spowodowanego głodowymi pensjami.



„Nasi klienci mogą czuć się pewni, że wszystko co kupują w sklepach H&M zostało zaprojektowane i stworzone z troską o ludzi i środowisko” – powiedział prezes H&M, Karl-Johan Persson.

Kolekcja ubrań nie może być „świadoma”, „odpowiedzialna” czy „zrównoważona”, gdy szyjący ją pracownicy nie otrzymują pensji wystarczających na wydobycie się ze skrajnego ubóstwa i masowo mdleją w miejscu pracy – uważa Clean Clothes Campaign.

„Jak pokazały badania kaloryczne przeprowadzone w zeszłym roku przez Konsorcjum praw pracowników w Kambodży - cierpią na deficyt kaloryczny rzędu 500 kcal dziennie” – mówi Maria Huma z Polskiej Zielonej Sieci, organizacji wchodzącej w skład koalicji Clean Clothes Polska. Zebrane dowody wskazują, że minimalna pensja w sektorze odzieżowym w Kambodży stanowi obecnie zaledwie 25 proc.  płacy wystarczającej na godziwe życie.




„Podniesienie pensji osób szyjących ubrania przeznaczone na europejskie rynki jest absolutnie niezbędne” – mówi Athit Kong, wice-przewodniczący kambodżańskiego związku zawodowego C.CADWU. „Wielkie marki – takie jak H&M – mają dziś do odegrania bardzo istotną rolę. Muszą wreszcie nawiązać prawdziwy dialog z niezależnymi związkami zawodowymi w Kambodży w celu podniesienia pensji pracowników.” – dodaje.

H&M, a także marki takie jak Gap, Levis i Zara, to najwięksi kontrahenci kambodżańskiego przemysłu odzieżowego.  Firmy te mają w swoich rękach ogromną siłę – mogą zapewnić godziwe płace, a tym samym godne życie milionom pracowników fabryk odzieżowych. – czytamy w komunikacie Clean Clothes Campaign.
Ekologia.pl

.


Ocena (3.5) Oceń: