Olejek sandałowy – właściwości i zastosowanie. Jak stosować olejek sandałowy?

Olejek sandałowy należy do najdroższych olejków eterycznych i trudno się temu dziwić, zważywszy, że samo drzewo sandałowe jest drugim najkosztowniejszym drewnem na świecie! Jako mistyczna esencja dla hindusów i buddystów, ważny surowiec do wyrobu perfum i kosmetyków, olejek sandałowy jest też jednym ważniejszych olejków w aromaterapii, przynosząc korzyści tak fizyczne, jak i czysto duchowe.

Samo pojęcie drzewa sandałowego może odnosić się do różnych gatunków botanicznych, choć w oryginalnej i pierwotnej formie mamy zwykle na myśli sandałowiec biały (Sandalum album) – gatunek półpasożytniczy, występujący na obszarze Indii, Nepalu, Bangladeszu i Pakistanu. W wyniku masowego wytrzebienia drzew sandałowca w skali globalnej do produkcji perfum często wykorzystuje się także australijski gatunek Sandalum spicum, a w rzemiośle nawet inne gatunki drzewa, nie mające nic wspólnego z sandałowcem, ale dobrze go imitujące. Bo szlachetne indyjskie drewno z sandałowca ma duże powodzenie także w rzeźbiarstwie, drobnym rękodziele oraz budownictwie, zwłaszcza religijnym.

Drzewa sandałowca – charakterystyka

Sandalum albinum
jest kuzynem naszej jemioły – oba gatunki należą do rodziny sandałowcowatych. Tak jak jemioła, drzewo sandałowca potrzebuje do życia innych roślin, z których korzeni czerpie składniki odżywcze, nie wyniszczając jednak swoich żywicieli. W stanie dzikim występuje na suchych terenach krajów tropikalnych i dorasta wysokości maksymalnie 9-10 metrów. Sandałowiec kwitnie drobnymi różowymi kwiatami, które po zapyleniu przekształcają się w pestkowe owoce podobne wiśniom. Owe pestki i nasiona w nich zamknięte mają również znaczenie gastronomiczne – wykorzystuje się je jako przyprawę albo substytut dla tradycyjnych orzechów.

Na potrzeby przemysłu perfumowego zakłada się wciąż kolejne plantacje sandałowców, ale niestety, problemem jest czas. Drzewo musi mieć bowiem aż 40-80 lat, aby jego korzenie były odpowiednio dojrzałe i zapewniały pożądanym aromat. Aby uzyskać olejek, korzenie rozdrabnia się na kawałki i poddaje destylacji parą