Wypadanie włosów – przyczyny, diagnoza i sposoby na wypadanie włosów

Każdy z nas gubi codziennie mniej więcej stałą liczbę włosów. Nie ma to nic wspólnego z łysieniem, ani chorobami skóry głowy. Pojedyncze włosy wypadają wtedy niezauważenie. Czasem jednak ubytek kosmyków jest dostrzegalny – czupryna wyraźnie przerzedza się, a bujne pukle zamiast na głowie, zostają na szczotce. Wówczas warto sięgnąć po naturalne metody na wzmocnienie kondycji włosów.



O ile na co dzień tracimy około 50 włosów, o tyle jesienią ta liczba podwaja się, fot. shutterstockO ile na co dzień tracimy około 50 włosów, o tyle jesienią ta liczba podwaja się, fot. shutterstock
  1. Przyczyny wypadania włosów
  2. Jak diagnozuje się wypadanie włosów?
  3. Naturalne sposoby na wypadania włosów
  4. Płukanki ziołowe i wcierki
  5. Oleje - rycynowy, lniany, z czarnuszki oraz oliwa z oliwek
  6. Siemię lniane wzmocni włosy i nie tylko
  7. Cynk na wypadanie włosów
  8. Biotyna ‒ dobra na włosy?
  9. Masaż na wzmocnienie włosów
  10. Zdrowa dieta dla włosów
  11. Jak zapobiec wypadaniu włosów?

Przyczyny wypadania włosów

Nadmierne wypadanie włosów to bardzo często wynik źle prowadzonej diety, ubogiej w cenne mikro- i makroskładniki, najczęściej idący w parze z pogorszeniem stanu skóry i paznokci. Nagła, intensywna i praktycznie całkowita utrata kosmyków może być efektemzatrucia różnego rodzaju substancjami, np. rtęcią, złotem lub toksycznymi chemikaliami. Silne pogorszenie kondycji włosów bywa także symptomem chorób, na przykład nadczynności lub niedoczynności tarczycy, chorób nadnerczy i jajników, choroby Gravesa-Basedowa, cukrzycy czy anemii. Najczęściej jest jednak stanem przejściowym, powodowanym czynnikami, które nie wymagają postawienia diagnozy lekarskiej i leczenia farmakologicznego. Jeśli włosy widocznie tracą gęstość na przełomie pór roku, prawdopodobnie to wina przesilenia.

O ile na co dzień tracimy około 50 włosów, o tyle jesienią ta liczba podwaja się. To normalne i powszechne zjawisko – nasza odporność i kondycja organizmu obniżają się wraz z nadejściem chłodnych dni. Dotkliwie odczuwają to zwłaszcza kobiety, ponieważ zmienność pór roku determinuje również zmiany w pracy układu hormonalnego i zmniejszenie produkcji estrogenów. Estrogeny, których poziom wzrasta wiosną i latem, sprawiają, że cera staje się promienna, skóra jędrna, a włosy gęste i mocniejsze. Promienie słoneczne, których wówczas dostatek, stymulują ich produkcję. Latem jesteśmy więc u szczytu witalności. Niemniej w wakacje wystawiamy się na działanie silnego wiatru, wody morskiej i chętnie leżakujemy w słońcu. Jesienią, gdy zaczyna brakować estrogenów, a intensyfikuje się produkcja testosteronu, objawiają się skutki wakacyjnych wojaży. Skóra i jej przydatki są widocznie osłabione i przesuszone. Stare kosmyki muszą zrobić miejsca nowym i wypadają na potęgę.

Jak diagnozuje się wypadanie włosów?

Trwała utrata włosów często wskazuje na istniejącyproblem zdrowotny. Twój lekarz lub dermatolog może określić przyczynę wypadania włosów na podstawie badania fizykalnego i historii zdrowia. W niektórych przypadkach pomocne mogą być proste zmiany w diecie. Lekarz może również zapisać leki na receptę. Jeśli twój dermatolog podejrzewa chorobę autoimmunologiczną lub skórną, może wykonać biopsję skóry głowy. Będzie to wymagało starannego usunięcia niewielkiej części skóry, która zostanie przekazana do badań laboratoryjnych. Należy pamiętać, że wzrost włosów to złożony proces. Ustalenie dokładnej przyczyny wypadania włosów może zająć trochę czasu.

Naturalne sposoby na wypadania włosów

Kiepski stan włosów nie zawsze można jednak przypisać następstwom pór roku. W głównej mierze to my sami odpowiadamy za ich kondycję, nawet jeśli czasem wchodzą nam w drogę warunki atmosferyczne. Jeśli notorycznie poddajemy włosy inwazyjnym zabiegom fryzjerskim, a skąpimy pielęgnacyjnych, skurczenie się ich objętości nie powinno nas dziwić. Nasze włosy są w naszych rękach! Jeśli nie grzeszą bujnością, spróbujmy im ją przywrócić. Przydadzą nam się do tego domowe, naturalne i pozbawione chemii surowce.


Dla wytrwałych – wcierka z cebuli i kefir

Picie kefiru, poza tym, że pozytywnie wpływa na pracę jelit, przyśpiesza również porost włosów. Aby to nastąpiło, musimy jednak spożywać kefir regularnie, najlepiej codziennie. Wówczas efekty pojawią się już po paru tygodniach. Wcierkę z soku cebulowego należy natomiast wykonywać przed każdym myciem włosów. Sok wcieramy w skórę głowy i zostawiamy na co najmniej 15 minut. Następnie dokładnie myjemy włosy szamponem i nakładamy odżywkę.


Odżywka na bazie jajka odżywi i wzmocni włosy, fot. shutterstock

Płukanki ziołowe i wcierki

Rumiankowa dla blondynek, pokrzywowa do włosów przetłuszczających się – ziołowe płukanki dodają włosom blasku i działają odświeżająco. By wzmocnić i odbudować osłabione kosmyki, warto sięgnąć po skrzyp polny. Stymulująco na porost włosów wpłynie z kolei płukanka lub wcierka z ziela kozieradki. Surowiec z kozieradki blokuje wypadanie włosów i stymuluje ich wzrost. W celu pielęgnacji kozieradkowej należy zaopatrzyć się w jej nasiona, a następnie przygotować z nich domowe okłady lub płukanki, które mają za zadanie zahamować proces utraty włosów. Łyżeczkę nasion zalewamy wodą, a następnie wcieramy napar w skórę głowy. Warto też przygotować z nich odżywczą maskę do włosów, mieszając je z olejem kokosowym. Poza wzmocnieniem cebulek włosowych, kozieradka zapobiega powstawaniu łupieżu. Jeśli chcemy uzyskać płukankę, łyżkę kozieradki zaparzamy w 500 ml wody.

Ekstrakt z pokrzywy to popularny składnik ziołowych szamponów i wcierek. Roślina ta doskonale poprawia ukrwienie skóry głowy, dzięki czemu zapobiega wypadaniu włosów i przyspiesza ich wzrost. Wykazuje również właściwości przeciwgrzybicze, co oznacza, że sprawdza się w profilaktyce i leczeniu łupieżu. Liście pokrzywy zawierają również substancje o działaniu przeciwzapalnym i regulującym pracę gruczołów łojowych. Aby w pełni korzystać z leczniczych i pielęgnacyjnych właściwości tej rośliny, należy przygotować domową płukankę do włosów na bazie jej suszonych liści i łodyg. Surowiec wystarczy zalać wrzątkiem i parzyć pod przykryciem przez ok. 15 minut. Kiedy wywar przestygnie, polewamy nim skórę głowy i włosy. Regularne stosowanie pokrzywowej płukanki sprawia, że włosy przestają wypadać, są wzmocnione, odżywione i zachowują świeżość na dłużej.

Włosy będą szybciej odrastały także po płukance z ziela rozmarynu, które przy okazji pomoże nam pozbyć się łupieżu. Także olejek rozmarynowy stymuluje wzrost nowych włosów i może być stosowany w leczeniu łysienia androgenowego. Wymieszaj kilka kropli olejku rozmarynowego z olejem nośnikowym i wmasuj we włosy i skórę głowy przed spłukaniem. Zrób to kilka razy w tygodniu. Codziennie dodawaj kilka kropli olejku rozmarynowego do szamponu i odżywki. Nie używaj olejków eterycznych bezpośrednio na skórę. Zawsze mieszaj je w oleju nośnym lub szamponie.

Oleje - rycynowy, lniany, z czarnuszki oraz oliwa z oliwek

Olejowanie to popularny sposób na odżywienie włosów i nadanie im blasku. Zabieg dodatkowo przyspieszy ich wzrost, jeśli wykorzystamy olej z czarnuszki, lniany lub olejek rycynowy (uwaga: olej rycynowy przyciemnia włosy). Pomocna okaże się również oliwa z oliwek.

Z olejów możemy przygotować odżywki jednoskładnikowe lub uzupełnić je o żółtko jaja i miód – dwa surowce, które przekażą włosom maksimum substancji odżywczych. Przygotowaną z nich maskę nakładamy zawsze na umyte włosy, które następnie chowamy pod foliowym czepkiem i okrywamy ręcznikiem. Po pół godzinie dokładnie zmywamy odżywkę przy użyciu łagodnego szamponu.

Proporcje składników w przypadku średniej długości włosów: 2-3 łyżki wybranego oleju, 2 łyżki miodu, 1 żółtko.

Siemię lniane wzmocni włosy i nie tylko

Nasiona lnu zwyczajnego są łatwo dostępne zarówno w sklepach spożywczych, jak i zielarskich. Wszechstronne zastosowanie żelu powstałego wskutek zalania ich wodą jest znane niemal każdemu. Poza tym, że ma on zbawienny wpływ na nasz układ pokarmowy, świetnie wygładza i nawilża włosy. Przy regularnym stosowaniu preparatów na bazie siemienia lnianego kosmyki lepiej się układają, a także wyglądają na gęstsze i zdrowe. Zalane wodą nasiona lnu najlepiej stosować w formie maseczki do włosów. Powstały żel odcedzamy i nakładamy na umyte włosy na ok. 40 minut, po czym dokładnie go spłukujemy. Już po pierwszym użyciu włosy będą pełne blasku, zyskają objętość i zaczną się lepiej układać. W przypadku włosów kręconych, skręt zostanie podkreślony. Siemię można też stosować wewnętrznie w postaci preparatu z zalanych wodą nasion. Regularne picie mieszanki hamuje wypadanie włosów.

Cynk na wypadanie włosów

Ponieważ cynk pomaga w większości procesów zachodzących w organizmie, które utrzymują Cię przy życiu, nic dziwnego, że wzmacnia również mieszki włosowe. Twój organizm nie ma możliwości magazynowania cynku, więc każdego dnia potrzebujesz go w swojej diecie. Istnieją dowody na to, że przyjmowanie cynku doustnie może pomóc w wypadaniu włosów, ale potrzebne są dalsze badania. Twój lekarz prawdopodobnie najpierw spróbuje innych metod leczenia.

Biotyna ‒ dobra na włosy?

Biotyna, czyli witamina B-7, to rozpuszczalny w wodzie składnik odżywczy, który naturalnie występuje w pożywieniu, takim jak orzechy, soczewica i wątroba. Jeśli stosujesz zbilansowaną dietę, jest mało prawdopodobne, że masz niski poziom biotyny. Jednak w ostatnich latach wzrosła liczba dodatkowych form biotyny, częściowo dzięki suplementom obiecującym więcej energii i lepszy wzrost włosów. Chociaż biotyna pomaga rozkładać enzymy w organizmie, istnieje niewiele dowodów na to, że może zapobiec wypadaniu włosów. Nie należy przyjmować biotyny, jeśli przyjmujesz suplementy witaminy B5 - przyjmowane razem mogą zmniejszać wzajemną skuteczność.
By mieć zdrowe i lśniące włosy ważna jest zbilansowana dieta, fot. shutterstock

Masaż na wzmocnienie włosów

Masowanie skóry głowy stymuluje wzrost włosów, szczególnie w połączeniu z olejkami i maskami do włosów. Taki masaż stymuluje skórę i może poprawić gęstość włosów. Poświęcenie czasu na codzienny masaż skóry głowy może również pomóc złagodzić stres i napięcie. Uważa się, że siły rozciągające podczas masażu sprzyjają wzrostowi i poprawiają dopływ krwi do brodawki, pobudzając produkcję włosów i wydłużając fazę ich wzrostu.

Zdrowa dieta dla włosów

Zdrowa dieta może pomóc włosom pozostać mocnymi i lśniącymi. To, co jesz, może również uchronić Cię przed ich nadmiernym wypadaniem. Niezbędne kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały, odgrywają kluczową rolę w zdrowiu skóry, włosów i paznokci. Dlatego ważne jest, by w codziennej diecie znalazły się takie produkty, jak łosoś, tuńczyk, makrela i inne tłuste ryby, olej lniany, siemię lniane, nasiona chia, olej rzepakowy, orzechy włoskie, soja, tofu i warzywa (brokuły, kalafior, brukselka). Białko ma również kluczowe znaczenie dla utrzymania włosów w dobrej kondycji. Chude mięso, ryby, drób, jaja i produkty sojowe powinny także zagościć w naszym menu.

Jak zapobiec wypadaniu włosów?

Są rzeczy, które można zrobić, aby zapobiec dalszemu wypadaniu włosów. Nie noś zbyt często ciasnych fryzur, takich jak warkocze, kucyki lub koki, które mocno obciążają włosy. Z biegiem czasu takie fryzury mogą trwale uszkadzać mieszki włosowe. Staraj się nie ciągnąć, nie skręcać ani nie pocierać włosów. Upewnij się, że stosujesz zbilansowaną dietę, która zawiera odpowiednią ilość żelaza i białka. Niektóre zabiegi pielęgnacyjne mogą pogorszyć lub spowodować wypadanie włosów. Jeśli obecnie wypadają Ci włosy, myj je delikatnym szamponem dla dzieci. Jeśli nie masz wyjątkowo przetłuszczających się włosów, rozważ mycie włosów tylko co drugi dzień.

Odpowiednia fryzura jest wyrazem osobowości i stylu danej osoby. Nadmierne wypadanie włosów może być kłopotliwym problemem, często powodując niepokój i wpływając na samoocenę, zwłaszcza u kobiet. Jeśli jednak problem zostanie prawidłowo zdiagnozowany, możesz kontrolować wypadanie włosów za pomocą domowych środków, które są naturalne i skuteczne. Regularne i długotrwałe stosowanie wyżej wymienionych naturalnych surowców do pielęgnacji włosów przynosi rewelacyjne efekty. Włosowa fitoterapia to sekret lśniącej, puszystej i zadbanej fryzury!
Ekologia.pl (Elżbieta Gwóźdź)

Bibliografia

  1. “10 Ways to Help Make Your Hair Stronger”; data dostępu: 2020-02-07
  2. Paige Stables; “12 Healthy Hair Habits You Should Adopt ASAP”; data dostępu: 2020-02-07
  3. Mayo Clinic; “Hair loss”; data dostępu: 2020-02-07
  4. Emily Cronkleton; “10 Tips to Naturally Regrow Your Hair”; data dostępu: 2020-02-07
  5. Brenner, Fabiane & Bergfeld, Wilma. (2003). ; “Hair loss: Diagnosis and management. ”; Cleveland Clinic journal of medicine. 70. 705-6, 709. 10.3949/ccjm.70.8.705. ;
Ocena (3.7) Oceń: