Antyoksydanty (przeciwutleniacze) – właściwości, działanie i rodzaje antyoksydantów

Warzywa, owoce i orzechy – pokarmowe źródła antyoksydantów; źródło: pixabay.com Warzywa, owoce i orzechy – pokarmowe źródła antyoksydantów; źródło: pixabay.com

Antyoksydanty odkryte zostały przypadkowo w XIX w., choć towarzyszą ludzkości od zarania dziejów. Podczas eksperymentów związanych z procesem wulkanizacji w przemyśle gumowym okazało się, że istnieją cząsteczki, które opóźniają proces degradacji, a ściślej utleniania się materiału biologicznego. Dzisiaj wiemy już o wiele więcej – dzięki antyoksydantom można spowolnić proces starzenia się komórek ciała i ochronić je przed degeneracją.

Dopiero w połowie XX wieku naukowcom udało się zrozumieć podstawowe mechanizmy związane z działaniem antyoksydantów, jak i istotę samego utleniania. Tlen bowiem, choć niezbędny nam do życia, wchodzi w skład reakcji związanych z „psuciem” się żywej materii. Widać to najlepiej na przykładzie żywności, która może być przechowywana miesiącami w próżniowych opakowaniach, ale po kontakcie z powietrzem zaczyna się po kilku dniach degenerować.

Dzisiaj znamy już ponad 900 substancji fitochemicznych, a więc pochodzenia roślinnego, które na różne sposoby pełnią rolę antyoksydantów. Są wśród nich kwasy, minerały i witaminy, a nade wszystko barwniki odpowiedzialne za kolor warzyw i owoców. Niektóre przeciwutleniacze ciało umie produkować samodzielnie, ale ogromną większość musimy mu dostarczać wraz z pożywieniem lub ewentualnie suplementami. Te ostatnie są wszak kontrowersyjne. Cel jest jeden: powstrzymać wolne rodniki od ich niszczącej działalności.

Co to są wolne rodniki?

Aby zrozumieć w pełni działanie antyoksydantów trzeba cofnąć się do początku procesu degeneracji. Otóż w każdej komórce naszego ciała są atomy posiadające określoną liczbę elektronów o dodatnim lub ujemnym ładunku. Podczas codziennej przemiany materii powstają jednak „wybrakowane” atomy pozbawione lub przeciążone elektronami, które nazywamy właśnie wolnymi rodnikami. Taki rodnik napotkawszy prawidłowo zbudowany atom kradnie lub oddaje mu swój ładunek. Jak się łatwo domyślić, reakcja ta przebiega łańcuchowo i nazywana jest właśnie utlenianiem. Z czasem w ciele jest tych wolnych rodników coraz więcej, a skutki uboczne są dotkliwe: fizyczne starzenie się, choroby degeneracyjne, a nawet nowotwory.

Polskie warzywa i owoce są bogate w antyoksydantyfot. pixabay.com