Biegasz? Lepiej się uczysz

Fot. brett lohmeyer[CC BY 2.0 ], Flickr.com Fot. brett lohmeyer[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Co ma wspólnego sport i nauka? Okazuje się, że bardzo wiele. „Biegacze” lepiej przyswajają sobie wiedzę i są w stanie więcej zapamiętać, niż osoby, które nie uprawiają sportu – wynika z badań opublikowanych na łamach czasopisma „Cognitive Systems Research”.

Kiedy uczysz się do ważnego sprawdzianu czy egzaminu warto zrobić sobie przerwę i iść pobiegać – zachęcają naukowcy z University of Applied Sciences Upper z Austrii. Zdaniem badaczy taka „biegowa przerwa” sprawi, że lepiej przyswoimy wiedzę. Skąd takie wnioski?

Naukowcy przebadali grupę 60 mężczyzn w wieku 16-29 lat pod kątem zdolności do przyswajania wiedzy. Podzielili ich na trzy grupy, z których pierwsza podczas przerwy w nauce poszła biegać, druga grała w gry video, a trzecia spędzała biernie czas na świeżym powietrzu. Następnie badacze sprawdzali, w jakim stopniu uczestnicy eksperymentu przyswoili sobie wiedzę. Okazało się, że mężczyźni, którzy w przerwie od nauki poszli biegać zapamiętali najwięcej. Najgorzej wypadła grupa, które spędzała czas na grach komputerowych.

„Nasze badania pokazują, że gry wideo nie pomagają w uczeniu się i zapamiętywaniu” – powiedział Harald Kindermann, główny autor badań. „Wskazane jest natomiast, by młodzież i osoby dorosłe wykonywały podczas przerw od nauki umiarkowane ćwiczenia”

Jak wiadomo hormon stresu – kortyzol ma wpływ na naszą zdolność do zapamiętywania: w niektórych okolicznościach pomaga nam pamiętać rzeczy, a w innych upośledza naszą pamięć. Istnieją dwa rodzaje stresu – psychologiczny i fizyczny, i może się okazać, że substancje uwalniane podczas umiarkowanych ćwiczeń fizycznych poprawiają zachowanie pamięci – tłumaczą badacze. Jednak związek między poziomem kortyzolu i zachowaniem pamięci jest niepewny, więc konieczne są dalsze badania.