Chcesz żyć dłużej? Jedz orzechy!

Fot.  Angelo Amboldi angelocesare [CC BY-ND 2.0 ], Flickr.comFot. Angelo Amboldi angelocesare [CC BY-ND 2.0 ], Flickr.com

Jeśli szukasz prostej drogi, by wydłużyć swoje życie i zmniejszyć ryzyko zawału włącz do swojej diet orzechy. – wynika z badań opublikowanych na łamacz czasopisma „JAMA Internal Medicine”.



Naukowcy z Vanderbilt University Shanghai Cancer Institute zbadali wpływ konsumpcji orzechów na długość życia. I co się okazało? Spożycie orzechów wiąże się z mniejszą liczbą zgonów, zwłaszcza z powodu chorób serca.

Orzechy arachidowe są bogatym źródłem składników odżywczych, takich jak nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik, witaminy, przeciwutleniacze, aminokwasy. To wszystko sprawia, że orzechy korzystnie działają na układ sercowo-naczyniowy, głównie dzięki działaniu antyoksydacyjnemu i przeciwzapalnemu.” – przekonuje jeden z autorów badania Xiao-Ou Shu.

W orzeszkach ziemnych znajdziemy argininę, która przyczynia się do rozkurczu naczyń krwionośnych, ułatwiając przepływ krwi. Fistaszki są też bogatym źródłem witaminy PP, która wspomaga układ nerwowy, kwasu foliowego, witaminy E, a także magnezu, potasu, selenu i fosforu.

Mimo, iż połowa wagi orzechów stanowi tłuszcz (48 proc.), to są to głównie wielonienasycone kwasy tłuszczowe, przede wszystkim kwas oleinowy, który wpływa na obniżenia ciśnienia i poziomu cholesterolu LDL, potocznie nazywanego złym cholesterolem, który odkłada się  na ścianach krwionośnych i przyczynia do rozwoju blaszek miażdżycowych.

To, że orzechy są zdrowe i zmniejszają ryzyko zgonu wiadomo od dawna. Zatem co nowego wnosi to badanie?

To pierwsze tak interdyscyplinarne badanie, które objęło swym zasięgiem osoby, różniące się płcią, rasą, wskaźnikiem BMI, trybem życia (palenie tytoniu, spożywania alkoholu) i przebytymi chorobami. – przekonują naukowcy.

„Nasze badania pokazały, że konsumpcja orzechów ma związek z obniżeniem śmiertelności z powodu chorób sercowo-naczyniowych wśród wszystkich badanych grup: wśród Amerykanów afrykańskiego i europejskiego pochodzenia czy wśród Azjatów mieszkających w Szanghaju.” – powiedział Shu.

„Ponieważ orzeszki ziemne są tańsze niż inne odmiany orzechów i równie skuteczne i dostępne dla ludzi ze wszystkich środowisk społeczno-gospodarczych, zwiększenie ich spożycia może stanowić element oszczędnego podejścia do poprawy zdrowia układu sercowo-naczyniowego” – podsumował Xiao-Ou Shu. 

Ile jeść orzechów, by przedłużyć sobie życie? American Heart Association zaleca spożywanie 4 porcji niesolonych i nieprażonych orzechów w tygodniu. Z racji tego, iż orzechy są bardzo kaloryczne, nie należy przesadzać z ich ilością – jedna porcja to dwie łyżki masła orzechowego lub garść orzechów.
Fot. uacescomm [CC BY 2.0 ], Flickr.com
Ekologia.pl
Bibliografia:
Hung N. Luu et al. Prospective Evaluation of the Association of Nut/Peanut Consumption With Total and Cause-Specific Mortality. JAMA Internal Medicine, 2015 DOI: 10.1001/jamainternmed.2014.8347
Moim zdaniem
Lubisz orzechy arachidowe?
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy