Elastyna białko – właściwości, działanie i zastosowanie elastyny

Elastyna to białko, które odpowiada za kondycję skóry; źródło: pixabay.com Elastyna to białko, które odpowiada za kondycję skóry; źródło: pixabay.com

Jak sama nazwa wskazuje, elastyna jest kwintesencją sprężystości w ludzkim organizmie. Niczym włókna lycry w tkaninach umożliwia ona różnym tkankom ciała rozciąganie i wyginanie się, a następnie powrót do pierwotnego kształtu. To dzięki elastynie właśnie skóra po uszczypnięciu staje się w okamgnieniu znowu gładka. Czy tą wspaniałą właściwość można wykorzystać do walki z upływającym czasem?

Ludzki organizm tworzą przede wszystkim białka – to one kodują informacje zawarte w genach, inicjują i kończą procesy fizjologiczne, budują mięśnie i tkanki. Do tej ostatniej grupy należą kolagen i elastyna – dwa dość skomplikowane pod względem budowy chemicznej białka, które umożliwiają skórze rośnięcie, zginanie się, napinanie czy marszczenie. Ale nie tylko skórze – elastyna jest istotną składową wszystkich tkanek łącznych, więc występuje również w naczyniach krwionośnych, chrząstkach stawowych, więzadłach, macicy czy płucach.

Elastyna w praktyce

Z biologicznego punktu widzenia elastyna jest białkiem, które składa się z 750 reszt aminokwasowych, przede wszystkim zaś glicyny i proliny. Pod tym względem jest podobna kolagenowi, choć w ostatecznym rozrachunku oba białka spełniają bardzo różne, uzupełniającej się nawzajem funkcje. Cechą charakterystyczną elastyny jest jej włóknista budowa, która tworzy sieć w tkankach łącznych, działającą niczym drobne gumki. Wraz z triadowymi włóknami kolagenu nitki elastyny tworzą gęstą strukturę w skórze właściwej, której najdoskonalszą postać obserwować możemy u małych dzieci. Tkanka jest wówczas miękka, gładka, idealnie elastyczna i jędrna.

Niestety, niemal cała produkcja elastyny ma miejsce w okresie życia płodowego i dzieciństwa, kiedy pojedynczy gen (zwany ELN) koduje wytwarzanie związku zwanego tropoelastyną. Z czasem ta niedojrzała forma buduje wspomnianą sieć elastyny i młody człowiek może cieszyć się skórą doskonałą.

To, co my interpretujemy jako naturalne oznaki przemijającego czasu, w rzeczywistości jest jedynie wizualnym efektem postępującego zanikania elastyny i kolagenu w skórze. Człowiek w średnim wieku produkuje już jedynie minimalne ilości sprężystego białka, a niemal całe jego ciało funkcjonuje wyłącznie w oparciu o zasoby z dzieciństwa. Okres pół-trwania elastyny szacuje się tymczasem na 74 lata i pod tym względem, jest to najbardziej długowieczne białko w organizmie!

Elastyna ulega jednak uszkodzeniom, a my jej w tym energicznie pomagamy. Wszelkie zranienia, poparzenia (w tym także słoneczne), a także naturalny upływ czasu i związany z nim efekt fizycznego „zużycia” powodują, że włókna elastyny zanikają bezpowrotnie. I tak, jak w przytoczonej wcześniej analogii materiału z lycrą, skóra ulega nieodwracalnemu wyciągnięciu, co obserwujemy jako brak sprężystości, obwisłość i zmarszczki.

Włókna elastyny w tkance aorty; źródło: http://medcell.med.yale.edu